Sökning: "sagor från olika kulturer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sagor från olika kulturer.

  1. 1. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Yana Chyrko; [2024]
    Nyckelord :Neil Gaiman; Myth; Fairy Tale; Anima Archetype; Jungian Archetype; Archaic Symbol; Initiation; Collective Unconscious; Triple Goddess; Neil Gaiman; Myt; Saga; Anima Arketyp; Jungiansk Arketyp; Arkaisk Symbol; Initiation; Kollektiva Omedvetna; Tredelade Gudinnan; Symboler;

    Sammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER

  2. 2. Lärande i en mångkulturell förskola : En kvalitativ studie av förskollärares syn på hur de arbetar i en mångkulturell förskola.

    M1-uppsats,

    Författare :Emelie Klein; Rahma Alkinani; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; mångkulturell förskola; inkludering; förskollärare; redskap; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta del av förskollärares uppfattningar om hur det är att arbeta i mångkulturella förskolor och hur förskollärare inkluderar och möjliggör lärandet för flerspråkiga barn samt vilka redskap förskollärare använder sig av. Studien bygger på fenomenografisk metod och kvalitativa intervjuer där sex förskollärare från tre olika enheter intervjuas enskilt. LÄS MER

  3. 3. Tvåspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på tvåspråkighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nima Mohamud; Sara Medhammar; [2014]
    Nyckelord :tvåspråkighet; modersmål; förstaspråket; andraspråket; flerspråkighet; språkligutveckling; arbete i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas syn på modersmålets betydelse, vilkafördelar och nackdelar det finns med tvåspråkighet samt hur de arbetar med det iförskolan. Studien är en kvalitativ undersökning som baseras på åtta förskolläraresintervjusvar. LÄS MER

  4. 4. En intervjustudie om förskollärarnas uppfattningar och erfarenheter gällande ett interkulturellt förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Sophia Agné; Pirjo Jansson; [2010]
    Nyckelord :förskola; interkulturell; interkulturelltförhållningssätt; mångkulturell; flerspråkighet;

    Sammanfattning : För dagens och morgondagens barn och vuxna i det mångkulturella och globaliserade samhället, blir kunskapen om andra kulturer helt avgörande. Det har bidragit till en förändring som kräver ökad förståelse och medkänsla hos individer eftersom möten med främmande kulturer har blivit en alltmer viktig del av vardagen. LÄS MER

  5. 5. Interkulturellt förhållningssätt- en intervjustudie på en skola som medverkar i projektet Idéskola för mångfald.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Lindqvist; Frida Barkstedt; ; [2008]
    Nyckelord :mångfald; mångkulturell; interkulturell undervisni;

    Sammanfattning : Övergripande frågeställning och problemfrågor: Hur arbetar man med interkulturellundervisning i en skola tillhörande projektet Idéskola för mångfald?· Vad upplever lärarna som positivt/negativt med att arbeta på en mångkulturell skola?· Genomsyras undervisningen i sin helhet av ett interkulturellt förhållningssätt eller skerdetta bara vid enstaka tillfällen?· Vilka krav ställs på lärarna och hur upplever de dessa?· Vilka förändringar har skett och skall ske på skolan genom deras deltagande iprojektet Idéskola för mångfald?· Vilka effekter tror lärarna att projektet kommer att ha gällande skolans fortsattautveckling?Vi har i vårt arbete använt oss utav en intervjustudie, samt haft stöd av litteratur. Vårintervjustudie utgörs av fem intervjupersoner där samtliga är lärare. LÄS MER