Sökning: "Kollektiva Omedvetna"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Kollektiva Omedvetna.

  1. 1. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Yana Chyrko; [2024]
    Nyckelord :Neil Gaiman; Myth; Fairy Tale; Anima Archetype; Jungian Archetype; Archaic Symbol; Initiation; Collective Unconscious; Triple Goddess; Neil Gaiman; Myt; Saga; Anima Arketyp; Jungiansk Arketyp; Arkaisk Symbol; Initiation; Kollektiva Omedvetna; Tredelade Gudinnan; Symboler;

    Sammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER

  2. 2. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  3. 3. Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carolina Johansson; [2016-05-04]
    Nyckelord :kommunikation; etnicitet; differentiering; ojämlikhet; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga utveckling och villkor på förskolan. Utgångspunkten är tidigare forskning inom området som tyder på att förskolebarn blir differentierade genom pedagogers förhållningssätt i kommunikationen. LÄS MER

  4. 4. Det otänkbara i att dansa med en afrikan utan taktkänsla och få sin pizza bakad av en svensk : – om fördomar och rasism

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Andersson; [2016]
    Nyckelord :racism; prejudice; discrimination; stereotypes; racialization; othering; ethnocentrism; rasism; fördomar; diskriminering; stereotyper; rasifiering; andrafiering; etnocentrism;

    Sammanfattning : Den här studien har för avsikt att belysa och behandla hur en allmänhet kan tänkas uppfatta och förhålla sig till fördomar, rasism och diskriminering. Hur uppfattningar om etnicitet, ras och nationalitet, relaterar till kulturella skillnader och hur andrafiering och stereotyper motiveras och betraktas. LÄS MER

  5. 5. I frestarens grepp : En arketypanalytisk undersökning av temat manipulation med utgångspunkt i Karin Boyes Kallocain

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Jessica Arvidsson; [2013]
    Nyckelord :Karin Boye; Kallocain; Brave new world; Othello; Arketypanalys;

    Sammanfattning : I den här uppstatsen undersöker jag temat manipulation. Jag tittar på vad det har för inverkan på berättelsers utformning samt om det finns andra teman som ofta kombineras med manipulationstemat. LÄS MER