Sökning: "språkligutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet språkligutveckling.

  1. 1. Barns kommunikation genom teckningar : En studie i hur bildsamtal med barn om deras teckningar kan påverka hur pedagoger förstår barns kommunikation genom teckningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Märta Ruus; [2022]
    Nyckelord :preschool; picture-talk; Semiotics; visual literacy; pictorial development; förskola; bildsamtal; Semiotik; visuell litteracitet; bildspråklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att ge insikt i hur barn kommunicerar genom sina teckningar och vilken nytta pedagoger kan få av bildsamtal med barn om deras teckningar för att verkligen förstå vad det är barnet vill kommunicera. Undersökningen gjordes i form av en kvalitativ webbenkät med kvantitativa inslag som skickats ut till ett urval av pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Grindborn; Linn Johansson; [2021]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; boksamtal; lyssnande;

    Sammanfattning : Bakgrund Högläsning bidrar till att barn får möjlighet att utveckla ett intresse för litteratur samtidigt som det bidrar till barns språkliga förmåga och litteracitet. Barn som får möjlighet att lyssna och samtala kring litteratur utvecklar ett bredare ordförråd samtidigt som de genom socialinteraktion får öva på samspel och kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Språkliga resurser vid utredande text : En jämförelse mellan språklig nivå enligt processbarhetsteorin och betyg i nationella provet i Svenska som andraspråk 3

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Andreas Sivertsson; [2019]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; betyg; språklig nivå; nationella prov;

    Sammanfattning : Språkliga resurser är viktiga förmågor att besitta för att på ett adekvat sätt kunna kommunicera i olika kontexter. Utvecklingen av olika språkliga resurser sker i undervisningen i skolan vilket leder till föreliggande studiens undersökningsområde. LÄS MER

  4. 4. Moderna språk – ett ämne för flerspråkiga elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Philipp Wegend; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ska flerspråkiga elever läsa ytterligare språk i skolan? Eftersom det inte finns någrarekommendationer i den svenska skolan angående flerspråkiga elever i moderna språkhar det i uppsatsen undersöks frågan om ämnet erbjuder möjligheter till språkligutveckling för flerspråkiga elever. Verksamma lärare har intervjuats eftersom de har brainsyn i skolans rutiner och det är i huvudsak deras rekommendationer som avgör omeleverna ska läsa moderna språk. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Henric Olofsson; [2016]
    Nyckelord :Högläsning; läsvila; boksamtal; bokdiskussion; böckers förmåga.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att redogöra hur pedagoger på två förskolor arbetar, tolkar och använder sig av fenomenet högläsning i sin pedagogiska verksamhet. Studiens material är insamlat genom fokussamtal/intervju vars grund utgjorts från dagboksanteckningar. LÄS MER