Sökning: "sagor och berättelser förskolan"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden sagor och berättelser förskolan.

  1. 6. Sagans roll i förskolans verksamhet - en undersökning om förskolors användning av sagor och berättande i språkutvecklande syfte

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Carolina Alm; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur några pedagoger i förskolan arbetar med sagoläsning och sagoberättande för att stimulera barnens språkutveckling, samt hur de involverar barnen i berättandet och läsningen av sagor. Forskningsbakgrunden tar upp hur barns språkutveckling går till och vad en del teoretiker anser om sagoläsning och sagoberättande och hur barnen kan involveras i detta. LÄS MER

  2. 7. Språkutveckling genom musik och sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Svensson; Rebecca Ljungdahl; [2008]
    Nyckelord :musik; sagor; språkstimulering;

    Sammanfattning : ”Språkutveckling genom musik och sagor” är skriven av Rebecca Ljungdahl och Maria Svensson. Syftet med arbetet är att se hur förskollärare använder sig av sagor och musik i ett språkutvecklande syfte. Vi har gjort vår studie genom observationer av barn och pedagoger samt kvalitativa intervjuer med pedagogerna. LÄS MER

  3. 8. En barnboks betydelse för främjandet av jämställdhet mellan könen en studie i samband med boksamtal i förskolan

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Emily Pettersson; Maria Skytt; [2007]
    Nyckelord :barnlitteratur; boksamtal; förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Genus och jämställdhet är centrala begrepp i vårt samhälle. Redan i förskolan kan barnen bli påverkade av genus. Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) nämner att personalen ska motverka de traditionella könsmönstren i förskolan. LÄS MER