Sökning: "salutogent perspektiv"

Visar resultat 36 - 40 av 283 uppsatser innehållade orden salutogent perspektiv.

  1. 36. Tiden efter RIG Malmö : En studie om RIG Malmös påverkan till elitsatsning och faktorer till viljan att föreningsidrotta

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Marianne Gimhag; Sara Ericsson; [2022]
    Nyckelord :tränarlänkbadminton;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur Riksidrottsgymnasiet i Malmö med inriktning badminton har påverkat lusten till individens elitsatsning och undersöka vilka faktorer som får spelarna att stanna kvar inom föreningsidrotten. Vi har valt att ha två frågeställningar i denna studie Hur har RIG Malmö påverkat lusten till elitsatsning? Vilka är faktorerna till att individerna stannar kvar i föreningsidrott? Metod I denna studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 37. Att arbeta med vuxnas studiemotivation : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och arbete med motiverande samtal och deras uppfattningar av samtalsmetoden MI – Motivational Interviewing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Svetlana Al-Omar; [2022]
    Nyckelord :motivation; motiverande samtal MI; vuxenutbildning; extra anpassningar; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Komvuxlärare beskriver att de arbetar med motiverande samtal samt deras syn på metoden som en extra anpassning för elever i behov avstöd i vuxenutbildning. För att få svar på mina frågor har jag först studerat tidigare studier som belyser olika typer av forskning kring faktorer som påverkar vuxnas studiemotivation samt implementering av metoden motiverande samtal MI i vuxenpedagogiska verksamheter. LÄS MER

  3. 38. Effekten av hälsoundervisning i grundskolan : En kvantitativ studie om hälsoundervisningens effekter på tobakskonsumtion och ungdomars psykiska välmående

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Bergquist; Linus Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Health education; tobacco use; mental health wellbeing; adolescence; sociocultural perspective and salutogenic perspective; Hälsoundervisning; tobaksbruk; psykisk hälsa välmående; ungdomar; sociokulturellt perspektiv och salutogent perspektiv.;

    Sammanfattning : Tobaksbruket hos ungdomar har minskat senaste tiden men är fortfarande på höga nivåer. Under tidiga tonåren sker oftast tobaksdebuten som ger indikationer på att det bör implementeras hälsofrämjande arbeten under skoltiden. LÄS MER

  4. 39. Hälsa, hälsoperspektiv och hälsoarbete i en mansdominerad organisationskultur : En kvalitativ intervjustudie om hälsa inom hälsa och säkerhet med yrkesverksamma i byggindustrin

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sabina Lääveri; Marcus Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Health; health work; construction industry; male dominated culture; organizational culture; safety; organizational health; psychological safety; Hälsa; hälsoarbete; byggindustrin; mansdominerad kultur; organisationskultur; säkerhet; företagshälsa; psykologisk säkerhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how male-dominated organizations approach health and safety. It seeks to create a foundation for how male-dominated organizations can respond to challenges related to health. LÄS MER

  5. 40. "Jag försöker mitt bästa" : En studie om elevers upplevelse av känsla av sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jessica Peterzén; [2022]
    Nyckelord :Autism; KASAM; känsla av sammanhang; salutogent perspektiv; språkstörning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien avser att ge ett elevperspektiv på elevernas känsla av sammanhang i skolan, i en förhoppning att det skapar en förståelse och en ökad kunskap för lärare och speciallärare. Med studien önskas att de funderar kring de tre komponenterna i känsla av sammanhang, vilka är hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet, och hur arbetat på den egna arbetsplatsen kan utvecklas utifrån vad eleverna förmedlat i studien. LÄS MER