Sökning: "Kvalitativ intervjuguide språk"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Kvalitativ intervjuguide språk.
1. Pedagogens synsätt i arbetet med nyanlända och flerspråkiga barn i förskolan : En fenomenografisk analys av förskollärarens uppfattningar om arbetsformer med nyanlända och flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet i uppsatsen är att lyfta upp pedagogernas synsätt och uppfattningar om arbetet i förskolan med nyanlända och flerspråkiga barn. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod med förutsättning ett fenomenografisk perspektiv av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Modersmålselevers Skrivande På Modersmålet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Studien handlar om modersmålselevers skrivande ur ett elevperspektiv. Syftet med detta examensarbete är att få ökad kunskap om modersmålselevers skrivande genom att undersöka de specifika svårigheter som eleverna kan möta när de skriver på modersmålet. LÄS MER
3. Invandrarkvinnor på arbetsmarknaden - en kvalitativ studie om hur arbetsmarknadshandläggare jobbar för att integrera invandrarkvinnor på arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur arbetsmarknadshandläggare som arbetar med eller har arbetat på arbetsmarknadsförvaltningar i södra Sverige arbetar eller har arbetat för att hjälpa invandrarkvinnor att etablera sig på arbetsmarknaden. Studiens frågor är 1) Hur resonerar arbetsmarknadshandläggare kring vad som är en god arbetsmarknadsintegration, 2) Hur arbetar arbetsmarknadshandläggarna för att arbetsmarkndasintegrera invandrarkvinnor 3) Hur ser arbetsmarknadshandläggarna på sitt handlingsutrymme. LÄS MER
4. Hur påverkar digitaliseringen den enskilde lärarensundervisning i ämnet Hem- och konsumentkunskap?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Svenska skolan har genomgått många förändringar, däribland inkluderingen av digitala hjälpmedel i undervisningen. Ökad användning av digitala verktyg ställer krav på lärarna, det vill säga att de måste öka sitt digitala kunnande i takt med utvecklingen. LÄS MER
5. ”Du behöver inte uppfinna hjulet – det är redan uppfunnet” : en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar av Singaporemodellen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Singapore modellen är en matematisk undervisningsmodell med ett problemlösande förhållningssätt som grundats i hur Singapore lägger upp sin matematikundervisning. Ett naturligt intresse för hur Singapore undervisar har växt tack vare deras kontinuerligt höga resultat i nationella undersökningar såsom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PISA (Programme for International Student Assessment). LÄS MER