Sökning: "samtal och identitet"

Visar resultat 21 - 25 av 174 uppsatser innehållade orden samtal och identitet.

  1. 21. Studie- och yrkesvägledarnas arbetemed gymnasievalet under pandemin : En kvalitativ studie med studie- och yrkesvägledare omgymnasievalet under Covid-19- pandemin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Albina Krasniqi; Melissa Szigeti; [2022]
    Nyckelord :Covid-19-pandemin; gymnasieval; påverkansfaktorer; vägledning; yrkesbeskrivningar;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin orsakade en stor omställning i samhället där även skolväsendet blevpåverkat av dess följder genom bland annat inställd prao, digitala mässor och öppet hus. Vi vill undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetade med att ge grundskoleelevermöjligheten att genomföra ett välgrundat gymnasieval under pandemin. LÄS MER

  2. 22. Språklig variation i skolan : En kvalitativ studie om hur film kan användas i skolan i arbete med sociolekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ida Reichherzer; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociolingvistik i skolan, i synnerhet språklig variation, har en liten del i svenskundervisningen. Uppsatsen syfte var att undersöka hur språklig variation, yrke, utbildning, bostadsort och etnicitet används i gestaltning av karaktärer i filmen Suedi (Viaplay 2021) och vilken potential filmen har i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  3. 23. Att arbeta med skönlitteratur i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jervelycke; Jens Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; identitetsutveckling; språkutveckling; flerspråkighet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilken betydelse som läsning av skönlitteratur kan ha i ett mångkulturellt klassrum. Vi är särskilt intresserade av stödstrukturer för läsning såsom boksamtal. De tio redovisade källorna som ligger till grund för arbetet har valts genom en systematisk sökning. LÄS MER

  4. 24. En kvalitativ studie om konflikter och kontroversiella samtal i religionskunskapens klassrum 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Izabelle Samuelsson; Bergenblad Nour; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; kommunikation kontroversiella samtal; ledarskap; pedagogik; religionsdidaktik; relationer;

    Sammanfattning : Avsikten med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare upplever, hanterar och förebygger konflikter och skapar en god undervisning i religionsklassrummet. Vi vill skapa en större förståelse för hur lärare tänker och agerar kring kontroversiella samtal och konflikter i klassrummet. LÄS MER

  5. 25. Värdegrundsbaserad bildundervisning : En studie om integrativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Johannes Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bild; bildundervisning; värdegrundsfrågor; integrativ didaktik; pragmatism;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes två fritidshemslärares beskrivningar av deras arbete med värdegrundsfrågor i ämnet bild. Resultatet tyder på att lärarna undervisar i frågor om samtycke, rätten till sin identitet och bemötande av andra. Lärarna beskrev att de undervisar om detta genom vanliga samtal, bildsamtal och bildkommunikation. LÄS MER