Sökning: "samtalsformer"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet samtalsformer.

  1. 1. Speciallärarens samtalsuppdrag : En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning med ett matematikdidaktiskt innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Kreshnik Asllani; Angelica Erlandsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogisk handledning; speciallärare; matematikutveckling; samtalsformer; kvalificerad samtalspartner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra mönster och påverkansfaktorer i specialpedagogisk handledning utförd av speciallärare mot matematikutveckling. Samverkan mellan speciallärare och lärare i matematik är en viktig förutsättning för matematikutveckling. LÄS MER

  2. 2. Samtalet som strategi i det flerspråkigaklassrummet –en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Lagerlöf; Maria Norberg; [2020]
    Nyckelord :Samtalet; flerspråkig; språk- och kunskapsutveckling; monolog; transspråkande; gruppsamtal; undervisning.;

    Sammanfattning : Undersökningsmaterialet består av två avhandlingar och fem vetenskapliga artiklar medrelevans för studiens inriktning. Syftet med studien är att undersöka huruvida olikasamtalsformer kan användas i undervisning i den flerspråkiga skolan. LÄS MER

  3. 3. Föra och följa matematiska resonemang : En fenomenografisk studie kring lärares uppfattningar av undervisning som utvecklar elevernas förmåga att resonera muntligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nelson; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; undervisning; resonemang; samtal; stöttning;

    Sammanfattning : Vikten av kommunikation och resonemang i undervisningen kan tydligt utläsas i den svenska kursplanen för matematik. Studiens syfte är att synliggöra lärares uppfattningar av undervisning som ger eleverna i årskurs 4–6 möjlighet att utveckla den muntliga förmågan att föra och följa matematiska resonemang. LÄS MER

  4. 4. Samtal som verktyg i det specialpedagogiska uppdraget. : En intervjustudie om hur specialpedagoger bedriver kvalificerade samtal med pedagoggrupper i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Marklund; Veronica Strid Viitala; [2017]
    Nyckelord :specialpedagog; kvalificerade samtal; reflekterade samtal; handledning; rådgivning; förskola; hermeneutik.;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete har för avsikt att utforska specialpedagogers yrkespraktik i samtalen med pedagoggrupper i förskolan. Vi har undersökt högskoleförordningens beskrivning av specialpedagogens uppdrag som en kvalificerad samtalspartner och hur definitionen av kvalificerade samtal kopplas till detta uppdrag. LÄS MER

  5. 5. "Upp till fyra samtal" - psykoterapeuters arbete med unga vuxna i counselling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Linnea Malmström; [2015]
    Nyckelord :Counselling; Young adults; Psychodynamic psychotherapy; Therapist experience; Counselling; Unga vuxna; Psykodynamisk psykoterapi; Terapeutens upplevelse;

    Sammanfattning : Unga vuxna är en grupp som i allt större utsträckning söker stöd för sina psykiska svårigheter. Att hitta samtalsformer som är verksamma är därför av stor vikt för målgruppen. LÄS MER