Sökning: "samverkan pedagoger och föräldrar på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden samverkan pedagoger och föräldrar på förskolan.

  1. 1. Pedagogens syn på sin roll och på lärandet på öppen förskola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Holmberg Legebro; [2021]
    Nyckelord :Föräldraskap; Lärande; Pedagog; Samverkan; Öppen förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte och frågeställningar var att beskriva pedagogernas syn på sin roll och vilket lärande pedagogerna ser som viktigt att bidra till på den öppna förskolan, samt att diskutera pedagogernas syn i förhållande till den öppna förskolans kontext. Vilket lärande ser pedagogerna som viktigt att öppna förskolan bidrar till? Hur ser pedagogerna på sin roll på öppna förskolan? Har samverkan och kontext någon betydelse för hur pedagogerna ser på sin roll och lärandet på öppna förskolan? Åtta pedagoger på lika många öppna förskolor i mellansverige intervjuades och resultatet analyserades med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  2. 2. Samverkan i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Andersson; Linus Rosén; [2019]
    Nyckelord :samverkan förskola förskoleklass;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie och arbete var att utifrån pedagogernas perspektiv undersöka på vilka sätt dessa verksamheter, förskolan och förskoleklass, arbetar och samverkar vid barnens övergång. För att göra detta användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som genomfördes mestadels via direkta intervjuer, samt ett par via telefon. LÄS MER

  3. 3. "Man kan inte alltid trolla med knäna" Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Bergstrand; [2019]
    Nyckelord :Pedagogiska insatser; Förhållningssätt; Lärmiljö; Motivation; Observation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bergstrand, Anna (2019) ”Man kan inte alltid trolla med knäna”- Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  4. 4. Öppna förskolan som arena för föräldraskapsstöd : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Nevala; [2019]
    Nyckelord :föräldraskap; informellt lärande; socialt lärande; tillgänglighet; samverkan;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka vilka uppfattningar pedagoger på öppna förskolor har om hur de arbetar med föräldraskapsstöd. Vidare syftade studien till att ta reda på hur öppna förskolans pedagoger upplever att verksamheten kan utvecklas. LÄS MER

  5. 5. ATT SKAPA RELATIONER : Kommunikation mellan förskola och nyanlända föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Norberg; [2018]
    Nyckelord :barn; bemötande; pedagoger; samverkan; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra kommunikationen mellan förskolan och nyanlända föräldrar. Två forskningsfrågor skapades med fokus på hur pedagoger kommunicerar med nyanlända föräldrar och hur pedagoger upplever att kommunikationen fungerar. LÄS MER