Sökning: "samverkan särskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden samverkan särskolan.

  1. 11. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  2. 12. Med samverkan är allt möjligt! Särskolan i ett arbetsmarknadsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Michael Hernius; [2015-03-16]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; Samverkan; Arbetsliv; Arbetsmarknad; Supported Employment;

    Sammanfattning : Övergången mellan gymnasiesärskolan och arbetslivet är det undersökningsproblem som fokuseras i denna studie. Syftet är att studera olika aktörers uppfattningar om samverkan mellan skola och arbetsliv. Skolan, Studievägledare, Kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har alla del i denna process. LÄS MER

  3. 13. Att musicera tillsammans är att vara delaktig i ett större sammanhang. : En studie om musikundervisning i gymnasiesärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Skyllborg; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; musik; samspel; kommunikation; delaktighet; relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Särskolan har kritiserats för att ha ett allt för stort omsorgsperspektiv och att det konkurrerar med kunskapsutvecklingen för eleverna. Den relationella pedagogiken talar för att det är viktigt för elevers lärande att kombinera både omsorg och kunskap genom att bygga goda relationer och den sociokulturella teorin betonar vikten av kommunikation och samspel för lärande. LÄS MER

  4. 14. Samverkan utanför ordinarie undervisningsgrupper : Makten att segregera och diskriminera elever på gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jennie Helgesson; Camilla Sterner; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; gymnasiesärskola; inkludering; integrering; makt; samverkan; segregering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka gymnasiesärskoleelevers möjligheter att undervisas utanför den ordinarie undervisningsgruppen. Detta sker genom intervjuer med skolledare. Erfarenheter har visat att det är skillnad på möjligheter till samverkan beroende på om du är inskriven inom det individuella programmet eller det nationella programmet. LÄS MER

  5. 15. Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Stålborg; Maria Wetterdal; [2014-09-08]
    Nyckelord :hemmasittare; särskola; specialskola; utvecklingsstörning; grav språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ämnet och den litteratur som finns är inriktad på elever inom grundskolan. LÄS MER