Sökning: "second language acquisition SLA"
Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden second language acquisition SLA.
6. Grammatikens plats i andraspråksinlärning : Hur tre gymnasiala SVA-läroböcker förhåller sig till grammatik och grammatikinlärning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Genom denna studie har tre läroböcker analyserats med syftet att åskådliggöra hur dessa förhåller sig till grammatik och grammatikinlärning. Genom läroplanen (GY11) och kursplanen för Svenska som andraspråk får lärare en stark motivering till språkutveckling och bearbetningen av explicita grammatikkunskaper med en bristfällig insikt i hur denna undervisning kan formuleras. LÄS MER
7. Ist der Unterricht im ‚Hier und Jetzt‘? Strategien zur Förderung der Schülermotivation im Deutschunterricht im schwedischen Gymnasium
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : In der Zweitsprachenerwerbstheorie wird die Rolle der Motivation betont und als einer der bedeutsamsten Einflussfaktoren eines erfolgreichen Fremdsprachenerwerbs angesehen. Wie Lehrpersonen beim Unterrichten einer anderen Sprache als Englisch arbeiten um die Motivation der Lernenden aufrechtzuhalten und weiterentwickeln, wurde bisher nicht erschöpfend untersucht. LÄS MER
8. MULTI-CLASS GRAMMATICAL ERROR DETECTION Data, Benchmarks and Evaluation Metrics for the First Shared Task on Swedish L2 Data
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Grammatical Error Detection (GED) is a challenging NLP task that has not received a lot of research attention in the recent years, especially in the Swedish language. However, in the world we live in, where there are more L2 (second language) learners than there have ever been, educational resources for students such as tools for grammar checking are needed. LÄS MER
9. Motivation and different types of feedback : A study on Focus on Form (FonF) and student motivation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This study investigates whether there is a relationship between student motivation and Focus on Form (FonF) frequency in English language teaching (ELT), with a focus on Swedish upper secondary school. The goal is to identify potential patterns of inefficiency in ELT that may need remediation, and to investigate potential benefits of promoting student motivation in ELT. LÄS MER
10. Students’ perceptions and use of teachers’ feedback on written assignments in EFL classrooms at a Swedish upper secondary school
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Providing written feedback is a time-consuming part of an English teacher’s work life and there are many ways in which feedback can be provided. According to the Swedish National Agency of Education (2011), teachers must provide their students with feedback. LÄS MER