Sökning: "semiotiskt analys"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden semiotiskt analys.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. Semiotik och psykoanalys i filmberättande : En visuell analys av I'm Thinking of Ending Things om hur semiotiska tecken används ur ett psykoanalytiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :psykoanalys; semiotiska tecken; Nordamerika; semiotik; narrativ; visuell analys;

    Sammanfattning : Jag har gjort en visuell analys ur ett psykoanalytiskt perspektiv av grisen som semiotiskt tecken i filmen I'm Thinking of Ending Things. Jag har valt att titta närmare på just grisen som semiotisk symbol eftersom den är starkt närvarande i filmen samt djupt integrerad i nordamerikansk kultur. LÄS MER

  3. 3. En svalkande läsk : En kvalitativ innehållsanalys på Pepsis krishantering på Twitter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Lindström; Hazer Azemi; [2022]
    Nyckelord :Pepsi; kris; varumärke; anseende; ursäkt; Twitter;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: När en kris uppstår för en organisation är image och ett starkt varumärke en viktig del som lätt kan ta skada av krisen. För organisationer är bilden av varumärket en viktig grundpelare, där det finns begrepp som profil, image och identitet (Larsson, 2014:125-127). LÄS MER

  4. 4. Kvinnokroppens representation inom skateboard : En kvalitativ semiotisk analys av reklambilder ur skateboardtidningen Big Brother

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jacob Hansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En kvalitativ semiotisk analys har genomförts av reklambilderna från skateboardtidingen Big Brother. Syftet med undersökningen var att studera reklambilderna i Big Brother med fokus på representation av kvinnorna. LÄS MER

  5. 5. Sleeping Beauty & The Mistress of Evil : En semiotisk analys av Disneys Aurora och Maleficent

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Tilda Bureteg; Maria-Linnéa Starck; [2020]
    Nyckelord :Populärkultur; visuell kriminologi; kulturell kriminologi; semiotik; stereotyper; idealiskt offerskap; idealiskt gärningsmannaskap; normativ femininitet; rollblandning; victim- turned-offender.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur de två kvinnliga huvudkaraktärerna, prinsessan Aurora och den onda fen Maleficent framställs som offer och/eller gärningspersoner i Törnrosa (1959) och Maleficent (2014). Det teoretiska ramverket består av Nils Christies idealtyper och begreppet normativ femininitet. LÄS MER