Sökning: "serie"

Visar resultat 11 - 15 av 972 uppsatser innehållade ordet serie.

  1. 11. Stereotyper kring etniska grupper hos svenska spelare : En studie i visuell karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Drexian Hjortswang; [2023]
    Nyckelord :Dataspel; Etnisk Grupp; Karaktärskoncept; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna undersökning baseras på tidigare forskning som visar på kopplingen mellan förekomsten av stereotyper i dataspel och negativa stereotyper av olika etniska grupper hos spelarna. Bakgrunden beskriver de stereotyper som finns om olika etniska grupper och hur de representeras i digitala spel. LÄS MER

  2. 12. Korpar - de goda, de onda och tricksterfigurerna : Larsson och Korsells Pax-serie och Olczaks Jack-serie i dialog med myter och folktro om korpar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Nina Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Åsa Larsson Ingela Korsell; Martin Olczak; Pax series; Jack series; intertextuality; folk beliefs; myths; folkloresque; folklore; ravens; Åsa Larsson Ingela Korsell; Martin Olczak; Pax-serien; Jack-serien; intertextualitet; folktro; myter; folkloresk; folklore; korpar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka intertextuella samband gällande de ambivalenta föreställningar om korpen, som förknippad med, exempelvis döden och vishet, som återfinns i folklore och korpar i Nidstången, Draugen (Larsson & Korsell 2014; 2018) och Spådomen om Jack (Olczak 2018). Undersökningen utgår från folktro och myter om korpar från fornnordisk och keltisk mytologi samt från den nordamerikanska urbefolkningen. LÄS MER

  3. 13. Deep Learning-Based Depth Estimation Models with Monocular SLAM : Impacts of Pure Rotational Movements on Scale Drift and Robustness

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Datorseende

    Författare :Daniel Bladh; [2023]
    Nyckelord :Deep Learning; Computer Vision; Monocular; SLAM; Depth Estimation;

    Sammanfattning : This thesis explores the integration of deep learning-based depth estimation models with the ORB-SLAM3 framework to address challenges in monocular Simultaneous Localization and Mapping (SLAM), particularly focusing on pure rotational movements. The study investigates the viability of using pre-trained generic depth estimation networks, and hybrid combinations of these networks, to replace traditional depth sensors and improve scale accuracy in SLAM systems. LÄS MER

  4. 14. Effects of Ultrafast Ionization in X-ray Coherent Diffraction Imaging

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Arezu Sehati; [2023]
    Nyckelord :Coherent Diffraction Imaging; X-ray Free Electron Lasers; Refractive index; Core-shell nanoclusters; Rare-gas ionization; Koherent Diffraktionsavbildning; Röntgenfrielektronlaser; Brytningsindex; Core-shell-nanokluster; Ädelgasjonisering;

    Sammanfattning : Koherent Diffraktionsavbildning med en intensiv röntgenpuls från en Frielektronlaser har möjliggjort strukturbestämning av isolerade nanopartiklar som inte går att studera med hjälp av konventionella metoder, så som elektronmikroskopi. En mycket kort pulslängd tillsammans med spridningssignalens beroende av objektets elektroniska struktur medför också möjligheten att studera inducerad ultrasnabb dynamik med denna teknik. LÄS MER

  5. 15. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER