Sökning: "skapande och tillgänglighet"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden skapande och tillgänglighet.

  1. 1. Lärare i fritidshems förhållningsätt till musik som estetiskt uttryck i fritidshemmet : Utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stefan Zelvin; [2023]
    Nyckelord :Musik som estetiskt uttryck; lärare i fritidshem; förhållningssätt; musikens roll; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att utforska kunskap om fritidshemslärares förhållningssätt till musik som estetiskt uttryck. Vilken roll har musik i fritidshemmet? Vilka ramfaktorer påverkar genomförande av aktiviteter i fritidshemmet utifrån det estetiska uttrycket musik? Hur ser lärare i fritidshem på uppdraget att genomföra och arbeta med musik som estetiskt uttryck i fritidshemmet? Studien utgår ifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv och när det kommer till ramfaktorer så innefattar detta både inre och yttre ramfaktorer. LÄS MER

  2. 2. Digital app-design för rutinskapande vid psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Izabella Silfverberg; Moa Romé; [2023]
    Nyckelord :UI-design; UX-design; usability; routine making; motivation; Cognitive Behavioral Therapy; CBT; UI-design; UX-design; rutin skapande; tillgänglighet; motivation; kognitiv beteendeterapi; KBT;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är något som har stort inflytande på människors dagliga rutiner där de drabbade kan sakna motivationen för att hålla sig till sina vardagliga uppgifter. På marknaden finns det idag appar som ska motivera användare till att ta hjälp och skapa nya rutiner. LÄS MER

  3. 3. Tillgängligheten i de yngsta barnens estetiska skapande inom Reggio Emilia filosofin : En kvalitativ och kvantitativ studie av framgångsfaktorer och begränsningar för tillgänglighet i lärmiljöer, lärresurser och lärmaterial.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Sundling; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; lärmaterial; lärresurser; skapande; tillgänglighet; förskolans yngre barn; ateljé och Reggio Emilia;

    Sammanfattning : En kvalitativ och kvantitativ studie som utgår från observation, intervju och enkät. Studien ämnar svara på lärmiljö, lärmaterial och lärresursers framgångsfaktorer och begränsningar för tillgängligheten av estetiskt skapande för de yngre barnen (1–3 år) på förskolor inspirerade av Reggio Emilia filosofin. LÄS MER

  4. 4. Individfaktorer för gränssättning i flexibelt arbete : Tjänstemäns upplevelser av work-life balance

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Jenny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Jenny Eriksson Titel: Individfaktorer för gränssättning i flexibelt arbete – tjänstemäns upplevelser av work-life balance Kurs: Examensarbete i arbetshälsovetenskap, masternivå Lärosäte: Högskolan i Gävle Problemformulering: Tjänstemän beskrivs i litteraturen vara en yrkesgrupp som har svårt att upprätthålla gränsen mellan arbete och fritid på grund av tidspress och otydliga förväntningar på tillgänglighet. Balans mellan arbete och fritid är viktig för ett hållbart arbetsliv och obalans kan leda till minskad återhämtning och sjukskrivning som följd. LÄS MER

  5. 5. Bild och skapande med de yngsta barnen i förskolan : “Det kanske inte gör något om det blir lite färg på golvet eller bordet”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabelle Aspmo; Viktoria Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Creating; Environment; Image; Material; Bild; material; miljö; skapande och tillgänglighet;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to gain an in-depth understanding of how preschool teachers work with support in the curriculum to provide access to the environment and materials for creation to the youngest children in preschool. The purpose of the study is to gain an in-depth understanding of how preschool teachers work with support in the curriculum to provide access to the environment and materials for the youngest children in preschool. LÄS MER