Sökning: "skillnader mellan privata företag och offentliga"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden skillnader mellan privata företag och offentliga.

  1. 11. Motivation i arbetet : En jämförelse i hur chefer inom offentlig och privat sektor arbetar för att motivera sina anställda.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jennifer Stenlund; Linn Stenvall; [2015]
    Nyckelord :Motivation; Arbetsmotivation; Offentlig sektor; Privat sektor;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden har utvecklats och förändrats och dagens samhälle präglas av konkurrens för att företag ska bli marknadsledande inom sin bransch. Företagens arbetskraft blir allt viktigare i denna konkurrens och en motiverad personal som gör sitt yttersta på arbetet är en viktig faktor för företags framgång. LÄS MER

  2. 12. Att arbeta för att bli attraktiva arbetsgivare : En komparativ studie mellan privata och offentliga organisationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Sofia Haugland Persson; Liza Lindgren; [2014]
    Nyckelord :Employer branding; attraktiva arbetsgivare; offentlig organisation; privat företag;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur privata företag och offentliga organisationer arbetar för att vara attraktiva arbetsgivare. Syftet är att undersöka hur de arbetar internt och externt för att se om det finns några skillnader eller likheter. Den teoretiska referensramen är uppbyggd i följande tre delar. LÄS MER

  3. 13. Budgetprocess : I offentlig och privat verksamhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lotta Petersson; Cathrine Söderström; [2014]
    Nyckelord :Företagsekonomi; budget; budgetprocess; delaktighet; styrning;

    Sammanfattning : Under tidigt 1900-tal började företag och organisationer att använda sig av budget. I Sverige kom genombrottet först på 1950-talet och är idag vanligt förekommande i offentliga samt privata organisationer. Budgeten kan ses som en plan för framtiden som berör i stort sett alla medarbetare om än i olika stor utsträckning. LÄS MER

  4. 14. Ekonomistyrningsinnovationer i årsredovisningar -Ett sätt för privata och offentliga verksamheter att skapa legitimitet?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Therese Pärsson; Linnea Rantatalo Thomas; [2013-09-06]
    Nyckelord :Årsredovisningar; frivilliga upplysningar; legitimitet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Tidigare studier har visat på att årsredovisningar blivit allt mer omfattande, framförallt de frivilliga upplysningarna. Vissa verksamheter väljer att redogöra för ekonomistyrningsverktyg i sina årsredovisningar. LÄS MER

  5. 15. Offentlig och privat etisk upphandling - En explorativ jämföresle

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Mirjam Stofkoper; [2012-12-14]
    Nyckelord :CSR; Offentlig upphandling; Intressenter; Uppförandekoder; Stakeholder Theory;

    Sammanfattning : Gräsrotsorganisationer, även kallad Non Governmental Organizations (NGO), och media har på senare år inte bara riktat uppmärksamhet mot multinationella företag, utan även den offentliga verksamhetens konsumtion har granskats. Det har medfört en samhällsdebatt att etiskt ansvar berör även offentlig upphandling. LÄS MER