Sökning: "skola enkät"

Visar resultat 6 - 10 av 346 uppsatser innehållade orden skola enkät.

  1. 6. Elevers uppfattningar om bildämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bassam Alsefi; [2023]
    Nyckelord :bildämne; bildämnets betydelse; bild i skola; bildämnet i skolan och estetiskt ämne.;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elevers uppfattningar om bildämnet i skolan. Syftet med mitt arbete är att undersöka elevers intresse av och motivation inom bildämnet och vilka anledningar som ligger till grund för elevernas uppfattningar om ämnet bild. LÄS MER

  2. 7. En fallstudie om upplevelsen av tillitsbaserad styrning och ledning på en stor gymnasieskola i Skåne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Natasja Hansson; Adam Ibrahim; Elin Westberg; [2023]
    Nyckelord :Tillitsbaserad styrning och ledning; Skola; Tillit; Styrning; Offentlig sektor; Trust-based governance; School; Trust; Management; Public sector; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur har tillitsbaserad styrning och ledning tillämpats i praktiken i en svensk gymnasieskola? Vilka upplevelser har de anställda på skolan av tillitsbaserad styrning och ledning och vad det har medfört i verksamheten? Syfte: Undersöka hur tillitsbaserad styrning och ledning kan tillämpas i praktiken i en svensk gymnasieskola och vilka upplevelser de anställda på skolan har av användningen av tillitsbaserad styrning och ledning. Metod: För att besvara syftet genomfördes en enkät som delgavs alla 268 heltidsanställda på skolan, samt en intervju med skolans rektor och två intervjuer med två olika lärare på skolan. LÄS MER

  3. 8. Skolsköterskors uppfattningar och erfarenheter kring stödjande samtal vid psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Erika Bergström; Fanny Svedén; [2023]
    Nyckelord :stödjande samtal; psykisk ohälsa; skolsköterska; högstadium; gymnasium; elever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är den profession på en skola som träffar samtliga elever och har därmed en unik möjlighet att upptäcka psykisk ohälsa. Samtidigt visar studier att skolsköterskor upplever sig sakna kompetens inom ämnet trots att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar i kombination med att vårdköerna till specialistsjukvården är långa. LÄS MER

  4. 9. Lärresurser i genrepedagogisk undervisning – Undervisningsmaterialets roll i utvecklandet av elevers kompetens i sakprosaskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Saga Lindhé; [2023]
    Nyckelord :literacy; lärresurs; sakprosa; genrepedagogik; skrivinriktningar; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Teaching and Learning Resources in Genre Pedagogy – The Role of Teaching and Learning Materials in the Development of Students’ Non-Fiction Writing Skills The impact of genre pedagogy in a digitalised school means that the resources for teaching writing are largely made up of different types of model texts. Läromedelsutredningen (SOU 2021:70) carried out on behalf of the government highlights a tension between the physical textbook and alternative teaching and learning materials (TLM). LÄS MER

  5. 10. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masuma Sultana; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; upplevelse; kemiundervisning; lärande; gymnasiet; kemididaktik; simulering; animering.;

    Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER