Sökning: "skolan i skönlitteraturen"

Visar resultat 16 - 20 av 76 uppsatser innehållade orden skolan i skönlitteraturen.

  1. 16. Könsmönsters påverkan på litteraturarbetet i skolan : En systematisk litteraturstudie om hur litteraturarbetet i skolan ser ut ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; Sofia Ekelund; [2021]
    Nyckelord :fiction; gender; gender bias and school; skönlitteratur; genus; könsmönster och skola;

    Sammanfattning : This literature study was conducted with the aim to examine how the literature work in school appears from a gender perspective. It was based on two questions: “according to scientific research, how is the pupil’s reading affected by gender norms?” and “according to scientific research, how can different views of gender be made visible by working with fiction in the classroom?”. LÄS MER

  2. 17. Lärares legitimeringar av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Lönnaeus; [2021]
    Nyckelord :Legitimering av skönlitteratur; Skönlitteratur i skolan; läsa i skolan;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur lärare i svenskämnet i årskurs 7-9 legitimerar användandet av skönlitteratur i olika undervisningssammanhang. Detta gör jag genom en kvalitativ undersökning, i vilken jag intervjuar fyra olika aktiva svensklärare på högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  3. 18. Skönlitteraturen som undervisningens kärna : En kvalitativ studie om skönlitteratur i skolan i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Tova Konradsson; Sofia Törner; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; lärares inställning; elevers inställning; grundskola 4–6; sociokulturell teori; litteraturundervisning; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Med skönlitteratur kan människan förflyttas i både tid och rum. Skönlitteratur i skolan kanhjälpa eleverna att få nya perspektiv och möta nya världar. Syftet med vår studie är att bidratill kunskap om lärares arbetssätt med skönlitteratur i klassrummet samt elevers inställningtill skönlitteratur. LÄS MER

  4. 19. Mer än bara tidsfördriv : En kvalitativ intervjustudie om urvalsprocessen kring skönlitteratur och spelfilm

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Andersson; [2020]
    Nyckelord :urval; skönlitteratur; spelfilm; upphovsrätt; skolkopieringsavtalet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie med fokus på urvalsprocessen av skönlitteratur och spelfilm. Uppsatsen syftar till att undersöka svensklärares syn på svenskämnet och hur den i sin tur påverkar urvalsprocessen samt hur lärarna ser på upphovsrätt och andra lagar som finns att förhålla sig till när skönlitteratur läses och spelfilm visas i klassrummet. LÄS MER

  5. 20. Eleverna och läsningen : En undersökning av läsvanor och läsattityder ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Cornelia Palmcrantz; [2020]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; gymnasieelever; attityder; litteraturundervisning; John Dewey; inquiry; elevcentrerad undervisning; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka elevers relation till läsning av skönlitteratur på fritiden och i skolan för att få bättre kunskap om hur en framgångsrik litteraturundervisning kan bedrivas. Undersökningen utgörs av en enkätundersökning som distribuerades till fyra klasser från olika program på en gymnasieskola i Jämtland. LÄS MER