Sökning: "skolfrånvaro gymnasiet"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden skolfrånvaro gymnasiet.

  1. 6. Här och nu : en undersökning om närvaro och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Agnes Jarl; [2019]
    Nyckelord :Pedagogy; Presence; motivation; form; knowledge; place; creation; double perspective.; Pedagogik; Närvaro; motivation; form; kunskap; plats; skapande; dubblaperspektiv;

    Sammanfattning : Att elever inte alltid kommer i tid till en lektion är nog ett problem som de flestagymnasieskolor i Sverige har. Utifrån sen ankomst som bakgrund och diskussion med eleverom skolans riktlinjer kring sen ankomst, utvecklades intresset för att utforska eleversmotivation för skolnärvaro. LÄS MER

  2. 7. Alla elever till skolan : Specialpedagogers uppfattningar om orsaker och insatser kring elever i oroväckande frånvaro i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Blom; Maria Rosvall; [2018]
    Nyckelord :Främja närvaro; skolfrånvaro; rätt till stöd; utanförskap; insatser; specialpedagogik;

    Sammanfattning : På senare år har skolfrånvaro blivit en allt större problematik som uppmärksammats genom olika rapporter. Vår studies syfte är att bidra med ökade kunskaper utifrån åtta specialpedagogers syn på orsaker och insatser när det gäller oroväckande frånvaro samt utveckling för att främja närvaro. LÄS MER

  3. 8. Från Kaos till kunskap : Unga kvinnors upplevelse av högstadietiden och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Kinner Hylén; [2016]
    Nyckelord :skolfrånvaro; psykisk ohälsa; inkludering; högstadietid; narrativ forskning;

    Sammanfattning : Detta är en narrativ studie där syftet är att fånga flickors upplevelse av skolan från högstadietiden och fram i gymnasieåldern. Jag utgår från livsberättelse som metod. Mina informanter är fyra unga kvinnor som hade problematisk högstadietid men ändå lyckades att gå ett yrkesprogram på gymnasiet. LÄS MER