Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Överlämnad eller övergiven? : En studie om övergångshandlingar från årskurs 9 till gymnasiet för elever med problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Torsténi; Natalie Mihic; [2023]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; push pull fallout-processer; Utvecklingsekologisk systemteori; Övergångshandlingar; Överlämning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa en bild av och bidra med kunskap om hur överlämningar kan se ut för elever med problematisk skolfrånvaro från årskurs 9 till gymnasiet i två sydsvenska kommuner. Studien ämnar även belysa huruvida sakägande yrkesprofession i respektive skolstadium uppfattar övergångsprocessen som hindrande och/eller främjande. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tycker att det är coolt att plugga och liksom ha koll på sin skola” : En kvalitativ studie om unga killars inställning till valet av att studera på gymnasiet samt till skolnärvaro, utbildning och framtid.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mia Gunnarsson; Sara Hellsing; [2023]
    Nyckelord :anti-pluggkultur; framtidsmöjligheter; gymnasiekillar; habitus; hegemonisk maskulinitet; kapital; problematisk skolfrånvaro; pro-pluggkultur; skolnärvaro; utbildning;

    Sammanfattning : Utifrån sju gymnasiekillars egna berättelser avser den här studien att belysa gymnasiekillars inställning till skolnärvaro, utbildning och framtid i relation till kapital, habitus och hegemonisk maskulinitet. Detta utifrån syftet att bidra med en pusselbit till förståelsen kring problematisk skolfrånvaro. LÄS MER

  3. 3. Skolledarens ansvar för närvaro­främjande arbete med fokus på skolkulturer i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Waldenström; [2022]
    Nyckelord :gymnasieelever; ledarskap; närvarofrämjande arbete; salutogenes; skolkultur; skolledare;

    Sammanfattning : ”Gymnasieskolan ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skollagen 15 kap. 2§) En avklarad gymnasieutbildning är kopplad till folkhälsa. LÄS MER

  4. 4. ”De ska ha skola på sitt sätt” : Socialtjänsten, BUP och skolan i samverkan kring ungdomar med långvarig skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linda Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Ungdomar med långvarig skolfrånvaro; samverkan; arbetsmetoder; socialt arbete; socialtjänst; skolkurator; BUP;

    Sammanfattning : Ungdomar med långvarig skolfrånvaro är ofta en indikation på en komplex sammansättning av olika sorters problem, vilket medför att dessa ungdomar ofta har ett behov av hjälp från olika människobehandlande organisationer i samhället. Studiens syfte var att undersöka hur professionella verksamma inom de olika organisationerna socialtjänsten, BUP och gymnasieskolan arbetar med ungdomar i åldern 16–21, som har en långvarig skolfrånvaro. LÄS MER

  5. 5. ”Någon som bryr sig” En kvalitativ enkätstudie om elevers uppfattningar om vad som kan vara orsaker till skolfrånvaro samt hur skolor kan arbeta förebyggande och åtgärdande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Bohlén; Elisabeth Ågren; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; school absenteeism; digitala medier; digital medias; systemteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers uppfattningar om faktorer som kan orsaka skolfrånvaro och vad de anser skolan skulle kunna göra för att öka närvaron. Då orsakerna till frånvaro kan vara flera har studien valt att särskilt belysa digitala mediers eventuella påverkan. LÄS MER