Sökning: "högstadietid"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet högstadietid.

  1. 1. ”Böcker är här och jag är där”. : En kvalitativ studie av hur skolbibliotekets resurser uppfattas av pojkar som läser svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Karin Johansson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; svenska som andraspråk; pojkar; högstadiet; läsintresse; identitetspositioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka upplevelser pojkar med svenska som andraspråk har av skolbiblioteket som resurs under sin högstadietid. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod och semi-strukturerade intervjuer berättar fem pojkar om hur de använder sig av skolbiblioteket som resurs, vilken funktion de upplever att skolbibliotekets verksamhet har fyllt under deras högstadietid och hur skolbibliotekets verksamhet påverkar deras intresse för läsning. LÄS MER

  2. 2. ”Vi överlämnar en elev- inte ett resultat” : En empirisk studie om hur sva-lärare, speciallärare och specialpedagoger möter nyanlända elever på högstadiet samt vilket stöd som sätts in vid upptäckt av läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kalle Lundmark; Emma Lund; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: läs- och skrivsvårigheter; nyanlända elever; semistrukturerade intervjuer; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv; språk- och kunskapsutvecklande arbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ge ökade kunskaper om nyanlända elever med läs- och skrivsvårigheter. Genom tio kvalitativa intervjuer med speciallärare, specialpedagoger och sva-lärare är syftet att skapa kunskap kring hur arbetet med nyanlända elever ser ut. LÄS MER

  3. 3. "Folk skulle tro att jag var värsta plugghästen": Ett arbete om pluggkultur och förväntningar på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska programmet; Genus; Högstadiet; Kön; Musikundervisning; Normer; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gender; High School; Music Education; Norms; Sex; the Aesthetic Program; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur killar på ett estiskt program med inriktning på musik upplever hur det är att studera på gymnasiet och hur detta skiljer sig från deras högstadietid. Arbetet har ett tydligt genusperspektiv där jag försöker förstå varför killar generellt presterar sämre än tjejer i grundskolan och om det förändras när de studerar vid estiska programmet. LÄS MER

  4. 4. Transspråkande på gymnasiet och högstadiet : En enkätstudie av attityder till och användning av transspråkande hos lärare och elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Sandström; [2021]
    Nyckelord :transspråkande; studiehandledning; gymnasiet; högstadiet; flerspråkighet; attityder; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka förutsättningar andraspråkselever har att få använda alla sina språk i sina studier på gymnasiet. Detta gjordes dels genom att ta reda på vilka attityder lärare på högstadiet och gymnasiet hade till transspråkande och dels genom att ta reda på i vilken utsträckning de uppgav att det användes. LÄS MER

  5. 5. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER