Sökning: "skrivning årskurs 2"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skrivning årskurs 2.

  1. 1. Kognitiva respektive kroppsliga strategier vid handskrivning hos elever i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Therése Landström; [2019]
    Nyckelord :handwriting; writing with pencil; writing acquisition; writing strategies; cognitive strategies; bodily strategies; embodied cognition; handskrift; skrivning med penna; skrivinlärning; skrivstrategier; kognitiva strategier; kroppsliga strategier; embodied cognition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod bidra till befintlig forskning om olika strategier som elever i årskurs 1 och 2 använder sig av vid handskrivning. I studien använder jag mig av individuella intervjuer med både lärare och elever, samt observationer av elever när de skriver med penna. LÄS MER

  2. 2. Läs – och skrivutveckling i årskurs 1-3 – En svårighet eller bara svårt?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Krona; [2018-02-08]
    Nyckelord :anpassning; språkundervisning; läs – och skrivutveckling; metoder;

    Sammanfattning : Med revideringen av läroplanen 2016 infördes det ett kunskapskrav i svenska för elever i årskurs 1 i läsning vilket ökar kraven på att lärare använder metoder som hjälper eleverna att nå dessa mål. För att alla elever ska ges möjlighet att uppnå kraven i läsning och skrivning är det upp till lärare att själva välja metoder för deras utveckling. LÄS MER

  3. 3. Klassläraren och den nyanlända eleven : En studie om hur klasslärare arbetar med nyanlända elever som direktplacerats i ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Erica Olsson; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lågstadiet; arbetsmetoder; stöd; kognitivt utmanande uppgifter;

    Sammanfattning : I dagens skola direktplaceras nyanlända elever i yngre åldrar oftast i ordinarie klass. Många klasslärare ställs därmed inför uppgiften att undervisa elever som inte har grundläggande kunskaper i svenska. LÄS MER

  4. 4. Suomen yleiskielen mukainen äänteiden hallinta ruotsinsuomalaisilla oppilailla : Pitkät ja lyhyet vokaalit ja konsonantit sekä diftongit

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Kirsi Kohtala-Ghane; [2018]
    Nyckelord :phonology; consonant; vowel; diphthong; standard Finnish; mechanical writing skills; didactics; fonologi; konsonant; vokal; diftong; standard finska; automatiserade skriftliga färdigheter; didaktik;

    Sammanfattning : Den underliggande idén för denna studie är frågan om en ljudrelaterad grammatik kan undervisas via fonologiska övningar och diktamen för att förbättra den mekaniska skrivförmågan och om språkundervisningsmetoder för årskurs 1–2 kan också utnyttjas för äldre elever. Huvudsyftet med den här studien är att undersöka hur sverigefinska elever behärskar ljud av standardfinska med fokus på långa och korta vokaler och konsonanter samt diftonger. LÄS MER

  5. 5. Läsning och skrivning : en enkätstudie om undervisning och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för språk

    Författare :Åsa Arnesson; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; enkätstudie; läromedel; grundskola F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en överblick över läs- och skrivundervisningen i förskoleklass, årskurs 1, 2 och 3. Syftet är även att belysa vilka läromedel som används i undervisningen. LÄS MER