Sökning: "småföretag entreprenörskap"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden småföretag entreprenörskap.

  1. 1. Den disruptiva entreprenören : En kvalitativ studie om hur finansieringsprocessen ser ut för entreprenörer som ägnar sig åt disruptiv innovation i svenska småföretag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Philip Larsson; Jonas Stenhällen; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneur; financing process; disruptive innovation; disruptive entrepreneur; external financier; external financing; information asymmetry; Entreprenör; finansieringsprocess; disruptiv innovation; disruptiv entreprenör; extern finansiär; extern finansiering; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Disruptive innovation pertains to a process wherein a modest idea can grow and transform the entire landscape among established companies within the same industry. While this type of innovation has the potential to revolutionize markets and industries, it also presents challenges, particularly in securing funding. LÄS MER

  2. 2. Entreprenöriell marknadsföring i små- och nya företag : En kvalitativ studie om marknadsföring i startups

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Löfroth Johansson; Jacob Eckervig; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurial marketing; entrepreneurship; marketing; start-up; self-employment; small business.; Entreprenöriell marknadsföring; entreprenörskap; marknadsföring; nyföretagande; egenföretagande; småföretag.;

    Sammanfattning : Small businesses have often been neglected in traditional marketing research as it has primarily focused on large, resource-rich companies. Small entrepreneurial companies are characterized by the fact that the entrepreneur is the main coordinator in the company. LÄS MER

  3. 3. Konsten att förmedla finansiell kompetens genom förtroendeskapande kommunikation : En kvalitativ studie om att erhålla extern finansiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Carolina Ehrensvärd; Josefin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurship; Small businesses; Conveying; Financial literacy; Trust building communication; Financing; Entreprenörskap; Småföretag; Förmedling; Finansiell kompetens; Förtroendeskapande kommunikation; Finansiering;

    Sammanfattning : Each year, millions of small businesses are established, and individuals that engage in entrepreneurial activities continue to increase significantly. In order for small businesses to be able to grow, external financing is required. Previous research has primarily focused on how financial literacy impacts performance and enables access to finance. LÄS MER

  4. 4. Nätverk = Överlevnad? : En kvalitativ studie om småföretags nätverk och inkubatorns inverkan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Karlsson Cornelia; Birgersson Johanna; Persson Anna; [2022]
    Nyckelord :Incubator; small business; network; network structure; clusters; entrepreneurship; Inkubator; småföretag; nätverk; nätverksstruktur; kluster; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Småföretag har en väsentlig roll på Sveriges marknad där de tillför storaarbetsmöjligheter och står för hälften av Sveriges BNP. De står dock införutmaningar då de ofta brister på centrala kunskaper och resurser, och mångasmåföretag överlever endast ett fåtal år. LÄS MER

  5. 5. Human Resource Management i småföretag : En kvalitativ studie om småföretags organisering, aktiviteter och utmaningar av det (strategiska) HRM-arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Julia Haglund; Cecilia Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Human Resource Management; HRM; SHRM; Småföretag;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to make an inventory of how small businesses work with HRM. The study is based on a qualitative research strategy with a deductive research approach. Data collection was conducted through five interviews with managers or HRM practitioners in small businesses. LÄS MER