Sökning: "smågrupper i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden smågrupper i skolan.

  1. 1. Hur påverkas elevers lösningar av ett skriftligt exempel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anton Lindberg; [2023]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; problemlösning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Ett svar ska komma från en beräkning som motiveras av ett resonemang. Elever tränas främst på det första steget, att beräkningen ger svaret. Därför eftersöks oftast en algoritm eller ett räknesätt för att lösa ett problem. Dessa tillhandahålls i skolan oftast av lärare eller lärobok. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristina Elgán; Karin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Hem- och konsumentkunskap; Strukturer; Strategier; Grundprinciper; Samarbetslärande; Samarbetsinlärning; Grupparbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Läslust! : En litteraturstudie om motivation vid läsning av skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Uddas; [2019]
    Nyckelord :Läslust; motivation; engagemang; skönlitteratur; gymnasiet.;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i tidigare forskning, är syftet i föreliggande litteraturstudie att belysa hur lust till läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan kan skapas. De frågeställningar som utgör uppsatsens kärna är: Hur kan läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan organiseras och planeras för att väcka läslust? På vilka sätt kan skönlitteratur läsas inom svenskämnet i gymnasieskolan för att väcka läslust? Vilken skönlitteratur kan läsas inom svenskämnet i gymnasieskolan för att väcka läslust? Forskningen förhåller sig överlag samstämmig och kompletterande, förutom viss motstridighet om skrivuppgifter och läsarter. LÄS MER

  4. 4. Att våga göra sin röst hörd : En studie av elevers tankar om att kommunicera

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Centrum för lärande, kultur och samhälle (CLKS)

    Författare :Christina Stenkula; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och analysera flickors och pojkars uppfattningar om kommunikation i klassrummet och deras uppfattningar om vad som kan skapa trygghet i klassrummet. Utifrån fokusgruppsintervjuer har det framkommit att eleverna i de båda grupperna har många tankar, som sammanfaller även om det finns några som skiljer sig lite åt. LÄS MER

  5. 5. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i gymnasieskolan - två lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Malmgren; [2015]
    Nyckelord :Genrepedagogik; scaffolding; språkinriktad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : För många elever, särskilt bland dem med svenska som andraspråk och dem från studieovana hem, är gapet stort mellan det språk de använder till vardags och det abstrakta, ämnesspecifika språk de möter i skolan. Språkets svårighetsgrad ökar dessutom ju högre upp i årskurserna eleverna kommer. LÄS MER