Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kindergarten, Parents’ Education and Reading Literacy Achievement - a multiple regression model

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Kaja Horvat; [2016]
    Nyckelord :statistical model; multiple regression model; reading literacy achievement; kindergarten; parental education; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Student achievement in reading is a complex phenomenon that depends on many factors, but perhaps it can be predicted with a smaller model. Does attending kindergarten as well as parental education affect reading achievement at the end of the fourth grade? Can reading achievement be predicted by the combination of attending kindergarten and parental education? Results from the IEA PIRLS (Progress in International Reading Literacy Survey) were used for answering the research questions. LÄS MER

  2. 2. Lilla Världen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Andrea Berois; [2016]
    Nyckelord :Preschool Architecture Sweden; Förskola Dagis Vasalund Solna Stockholm Arkitektur Höjerska;

    Sammanfattning : I en storstad som växer och mullrar fram finns minnet kvar av en annan stad. En kåkstad med fattigbarn och svält men också med gemenskap och variation. En ny stad byggs som ska rensa upp men en bit av den gamla sparas, högst upp på höjden. Innuti den lilla staden som ligger i den stora staden finns en liten värld. LÄS MER

  3. 3. Matematiken i förskolan : En kvalitativ studieundersökning

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Janeth Rönnberg; Anna Löjdström; [2011]
    Nyckelord :Pedagogice in preschool; small children´s mathematics; work procedure; learning; play and preschool curriculum.; pedagogik inom förskolan; små barns matematik; arbetssätt; lärande; lek och förskolans läroplan;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Planering i förskolan och den (o)synliga matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Johanna Rosenberg; [2011]
    Nyckelord :planning; preschool; mathematics; planering; förskola; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att reda ut i vilken utsträckning arbetslagets planering kan utveckla förskolans verksamhet med avseende på utveckling av barns matematiska kompetens. För att stödja syftet har en förskoleavdelning som jag benämner Vingen studerats. Studien är kvalitativ med inslag av den etnografiska forskningstraditionen. LÄS MER