Sökning: "smart business"

Visar resultat 1 - 5 av 311 uppsatser innehållade orden smart business.

  1. 1. Business Model Innovation for Energy Communities : A Cross-Comparative Analysis with the Business Model Canvas in the Swedish energy market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sohel Abdu; [2024]
    Nyckelord :Energy Communities; Renewable Energy Systems; Business Model Canvas Innovation; Swedish Energy Policy; Prosumer engagement; Circular Energy Economy; Smart Energy Technology; Sustainable Energy Transition.; Energigemenskaper; Förnybara Energisystem; Affärsmodells Canvas Innovation; Svensk Energipolitik; Prosumer engagemang; Cirkulär Energi Ekonomi; Smart Energiteknik; Hållbar Energi Övergång;

    Sammanfattning : This thesis undertakes a thorough exploration of business models for energy communities, specifically tailored to the unique requirements of the Swedish energy sector. Its objective is to identify and evaluate global business models for energy communities, focusing on their applicability within Sweden's regulatory, market, and socio-cultural contexts. LÄS MER

  2. 2. COLLECTIVE ACTION TOWARDS SUSTAINABLE REGIONAL INNOVATION A qualitative study of factors that benefit and/or hinder collaboration within the innovation ecosystem of industrial transformation in North Central Sweden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Åsa Ängsback; [2023-07-04]
    Nyckelord :Collective Action Theory; Smart Specialisation; Regional innovation; Industrial transformation; Innovation Eco System; North Central Sweden;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to address the need for a better understanding of how actors in regional innovation ecosystems work collectively for sustainable regional development and innovation towards the green and digital transition of the European Green Deal. The paper contributes to existing literature about challenges in the implementation of regional innovation (smart specialisation) strategies, by examining factors that have shown to affect collaboration related to large scale problems, e. LÄS MER

  3. 3. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Blockchain - Mirakelkuren för en effektivare revisionsprocess?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emil Alm; David Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Blockchain; Efficiency; Digitalization; Audit process; Continuous audit; Decentralized database; Smart contracts; Blockchain; Effektivitet; Digitalisering; Revisionsprocess; Kontinuerlig revision; Decentraliserad databas; Smarta kontrakt;

    Sammanfattning : Inom revisionsbranschen tenderar arbetsbelastningen att vara extra hög, framför allt under de två första kvartalen vilket bidrar till hög stress och långa arbetsdagar. I dagens samhälle spelar den teknologiska utvecklingen en stor roll. LÄS MER

  5. 5. En utveckling av teknologi: digitala plattformar för smarta arenor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :William Mauritzson; Selma Kamali; [2023]
    Nyckelord :Digital change; digitalisation; digital platform; platform business model; smart arena; Jägersro; Skånska Travsällskapet; Digital utveckling; digitalisering; digital plattform; plattformsmodell; smart arena; Jägersro; Skånska Travsällskapet;

    Sammanfattning : Den snabbt växande teknologiska utvecklingen har gjort att många företag anpassat sina varor,tjänster och företagsstruktur efter det alltmer moderna plattformsmodellen. Denna modell harvisat goda förutsättningar för företag att växa och att skapa ett större interaktionsnätverk mellanandra aktörer och agerar som en bra konkurrenskraft gentemot företag som förhåller sig till entraditionell analog företagsmodell. LÄS MER