Sökning: "smart business"
Visar resultat 1 - 5 av 311 uppsatser innehållade orden smart business.
1. Business Model Innovation for Energy Communities : A Cross-Comparative Analysis with the Business Model Canvas in the Swedish energy market
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This thesis undertakes a thorough exploration of business models for energy communities, specifically tailored to the unique requirements of the Swedish energy sector. Its objective is to identify and evaluate global business models for energy communities, focusing on their applicability within Sweden's regulatory, market, and socio-cultural contexts. LÄS MER
2. COLLECTIVE ACTION TOWARDS SUSTAINABLE REGIONAL INNOVATION A qualitative study of factors that benefit and/or hinder collaboration within the innovation ecosystem of industrial transformation in North Central Sweden
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The purpose of this study is to address the need for a better understanding of how actors in regional innovation ecosystems work collectively for sustainable regional development and innovation towards the green and digital transition of the European Green Deal. The paper contributes to existing literature about challenges in the implementation of regional innovation (smart specialisation) strategies, by examining factors that have shown to affect collaboration related to large scale problems, e. LÄS MER
3. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER
4. Blockchain - Mirakelkuren för en effektivare revisionsprocess?
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Inom revisionsbranschen tenderar arbetsbelastningen att vara extra hög, framför allt under de två första kvartalen vilket bidrar till hög stress och långa arbetsdagar. I dagens samhälle spelar den teknologiska utvecklingen en stor roll. LÄS MER
5. En utveckling av teknologi: digitala plattformar för smarta arenor
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Den snabbt växande teknologiska utvecklingen har gjort att många företag anpassat sina varor,tjänster och företagsstruktur efter det alltmer moderna plattformsmodellen. Denna modell harvisat goda förutsättningar för företag att växa och att skapa ett större interaktionsnätverk mellanandra aktörer och agerar som en bra konkurrenskraft gentemot företag som förhåller sig till entraditionell analog företagsmodell. LÄS MER