Sökning: "socialkonstruktionistisk kunskapssyn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden socialkonstruktionistisk kunskapssyn.

  1. 1. Icke-vetande, men hur? En mikroanalys av icke-vetande position i praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lina Abrahamsson; Björn Lönnberg; [2023-11-28]
    Nyckelord :Icke-vetande position; socialkonstruktionism; psykoterapi; co-speech gestures; microanalysis in face-to face dialogues; mikroanalys;

    Sammanfattning : Den icke-vetande positionen inom psykoterapin har väckt många diskussioner och förbryllat många terapistudenter och terapeuter. Delar av den familje- och systemteoretiska psykoterapin bygger på en socialkonstruktionistisk kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. Anknytning, trygghet och lärande : Förskollärares konstruktioner av anknytning och dess betydelse för undervisning, utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Greisman; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; Förskollärare; Konstruktioner; Lärande; Undervisning; Utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur förskollärare konstruerar anknytningen mellan barn och förskollärare i undervisning och dess påverkan på barns utveckling och lärande. Studien genomsyras av en socialkonstruktionistisk kunskapssyn. I studien tillämpades ett kvalitativt metodarbete där fokusgruppdiskussioner användes att samla in data. LÄS MER

  3. 3. Miljöns inverkan på förskolebarnets lärande / Environmental impacts on preschool childrens learning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Jordy Hofmann; [2011]
    Nyckelord :förskola; lärande; miljö; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att skapa en ökad förståelse för vilken inverkan den fysiska förskolemiljön har på barns lärande. Hur lär sig barn? Uppmärksammar barn att de lär sig? Vidare undersöks barnens sätt att använda sig av förskolans fysiska rum, olika sätt att tillgodogöra sig kunskaper och barnens lek. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla och utvecklas i förskolan : Kunskapande i praktisk handling med reflektionen som grund

    Master-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Elisabeth Lindgren Eneflo; [2011]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; förskola; specialpedagogik; aktionsforskning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studien belyser ett aktionsforskningsinriktat utvecklingsarbete som iscensattes och genomfördes på tre avdelningar i en svensk förskola under september, oktober och november 2010. Matematik, lek samt samtalsklimatet var de områden som de tio medverkande pedagogerna valde att utveckla. LÄS MER

  5. 5. Friskolediskurs : En fallstudie med konstruktioner av elevidentitet, läraridentitet och kunskapen i fokus

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emil Bernmalm; [2009]
    Nyckelord :Läraridentitet; elevidentitet; kunskapsbegrepp; friskola; diskursteori; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur kunskapssyn, elev- och läraridentitet konstrueras på tre svenska friskolors hemsidor. Arbetet tar utgångspunkt i, den av Stephen J. Ball1 beskrivna, marknadsanpassningen av skolväsendet i Storbritannien. LÄS MER