Sökning: "socialkonstruktivism som metod"
Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivism som metod.
1. Allmän kunskap om det allmänt veterliga – en paradox?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Av 35 kap. 2 § första stycket rättegångsbalken framgår att det inte krävs bevis för omständigheter som är allmänt veterliga. Med allmänt veterliga omständigheter åsyftas notorisk kunskap, det vill säga fakta och erfarenhetssatser som är allmänt kända. LÄS MER
2. HUR KONSTRUERAS EN FLYKTING? - En analys av den svenska migrationspolitiska debatten 2015 och 2022
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka den sociala konstruktionen av flyktingar i den svenska migrationspolitiska diskursen, och huruvida det förekommer variation eller inte mellan olika kriser. Avstamp tas vid två tillfällen: den så kallade flyktingkrisen 2015, och kriget i Ukraina 2022. LÄS MER
3. ATT NÅ UT TILL MÄN SOM HAR SEX MOT ERSÄTTNING En kvalitativ studie om yrkesverksammas upplevelser av det sociala arbetet med män som har sex mot ersättning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur sociala verksamheter som möter personer som har erfarenheter av att sälja sex arbetar för att nå ut till klienter som identifierar sig som män. Studien syftar även till att fördjupa förståelsen för hur socialt arbete förhåller sig till män som säljer sex. LÄS MER
4. Arbetet med samverkan mellan fritids- och klasslärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Inom vår utbildning och speciellt den verksamhetsförlagda utbildningen som vi haft inom fritidshemmet, har vi sett brister och otydlighet i samverkan på våra respektive skolor. Detta fick oss att tänka på vad samverkan innebär och hur det kan se ut när samverkan fungerar mellan fritidshemmet och skolan. LÄS MER
5. ”Vad händer när bästa kompisen är borta?” : Hur förskollärare stärker barns kamratrelationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att bredda kunskapen för nyexaminerade förskollärare om strategier och förutsättningar som kan behövas i deras arbete för att stärka barns kamratrelationer och förebygga utanförskap. Studien visar på att förskollärare befinner sig i ett omedvetet dilemma i förskolan om kamrat- och vänskapsrelationer. LÄS MER