Sökning: "socialpedagogisk erkännande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden socialpedagogisk erkännande.

  1. 1. "Etisk stress?...jag förstår nog inte riktigt vad du menar..." : En kvalitativ studie om förståelsen av etisk stress i relation till andra utmaningar hos enhetschefer inom kommunal äldreomsorg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linda Askerlund; Marianne Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Ethical stress; ethical dilemmas; ethical work; unit managers; elder care; Etisk stress; etiska dilemman; etikarbete; enhetschefer; äldreomsorg; Karasek och Theorells krav-; kontroll-; och stödmodell;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enhetschefen har inte bara ett komplext uppdrag för egen del, utan är också en viktig del för sina medarbetares och brukares välmående och miljö, samt hur verksamheten speglas och speglar sociala regler utåt. Detta sätter stora krav på förmågan att balansera många olika arbetsuppgifter i relation till människors livsvillkor och kan därmed försätta enhetschefen i etiska situationer som skapar stress. LÄS MER

  2. 2. Metoder, utmaningar, relationer och bemötande i arbetet med personer som har ett sexmissbruk : En socialpedagogisk analys av professionellas motivations- och behandlingsarbete med personer som har ett sexmissbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Sundenhag; Cherinda Svedin; [2022]
    Nyckelord :sexmissbruk; behandling; motivation; utmaningar; professionella; socialpedagogisk erkännande; inkluderande förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att uppnå ny kunskap om professionellas berättelser om metoder som används i motivations- och behandlingsarbetet med personer som har ett sexmissbruk, utmaningar och hantering av dessa utmaningar i motivations- och behandlingsarbetet samt relationer och bemötande som viktiga dimensioner. Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med semistrukturerade intervjuer där åtta professionella har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER