Sökning: "socialpedagogiska förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden socialpedagogiska förhållningssätt.

  1. 1. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Metoder, utmaningar, relationer och bemötande i arbetet med personer som har ett sexmissbruk : En socialpedagogisk analys av professionellas motivations- och behandlingsarbete med personer som har ett sexmissbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Sundenhag; Cherinda Svedin; [2022]
    Nyckelord :sexmissbruk; behandling; motivation; utmaningar; professionella; socialpedagogisk erkännande; inkluderande förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att uppnå ny kunskap om professionellas berättelser om metoder som används i motivations- och behandlingsarbetet med personer som har ett sexmissbruk, utmaningar och hantering av dessa utmaningar i motivations- och behandlingsarbetet samt relationer och bemötande som viktiga dimensioner. Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med semistrukturerade intervjuer där åtta professionella har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. "Relation går före metod" : En kvalitativ analys av professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annie Atnarsson; Emma Sandström; [2021]
    Nyckelord :LARO; Opioider; Bemötande; Sjuksköterskor; Behandling; Socialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att uppnå en ny kunskap om professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet. Studiens teoretiska utgångspunkt är relationellt perspektiv, då relationen i ett människovårdande yrke är av stor betydelse för ett lyckat behandlingsresultat. LÄS MER

  4. 4. Att behandla för vad och vem : En kvalitativ studie om hur professionella konstruerar ADHD och missbruksproblematik i sitt arbete.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sarah Alldén; Ruusl Khalil; Amanda Rudolfsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; missbruk; professionella; ungdomar; missbruksbehandling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur professionella talar om ungdomar med ADHD-diagnos och missbruksproblematik i relation till bemötande. Studien har också som avsikt att ta reda på hur diagnosen ADHD tas i beaktande av professionella i behandlingsplaneringen. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta på en kvinnojour : En kvalitativ studie om personalens upplevelser och erfarenheter frånkvinnojourer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bijondina Fifa; Aster Mesgina; [2019]
    Nyckelord :Kvinnojour; våld; kvinnor; personal; känslor; känslohantering; professionellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap och förståelse för hur personal på kvinnojourer arbetar medsocialpedagogiska frågor. Dessa frågor berör professionalitet, närhet och distans med våldsutsattakvinnor. Detta framförallt för att lyfta hur viktigt det är att arbeta med utsatta kvinnor. LÄS MER