Sökning: "socialt stöd i skola"
Visar resultat 21 - 25 av 138 uppsatser innehållade orden socialt stöd i skola.
21. Tjejer med autism : Svårigheter och möjligheter i skolan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this literature study is to examine girls with autism and their school situation in Sweden. The study will therefore look at the girls' difficulties, possibilities and support when within the school environment. LÄS MER
22. Hälsorelaterad livskvalitet vid allergisk rinit : En litteraturstudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Allergisk rinit (AR) är en vanlig kronisk sjukdom. AR innebär allergi mot luftburna allergener vilket kan yttra sig med långvariga eller återkommande symtom från näsa och/eller ögon med varierande svårighetsgrad. Hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL) är de delar av livet som påverkas av hälsa, sjukdom och behandling. LÄS MER
23. De bortprioriterade barnen : En kvalitativ studie om samhällets kunskap och förståelse för pojkar i hedersfamiljer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur pojkars roll i utövandet av hedersrelaterat våld och förtryck förstås, och hur uppmärksammas och motsvaras behoven av stöd eller andra insatser av polis, skola och socialtjänst. Kandidatuppsatsens har en kvalitativ metod och är analyserad med utgångspunkt i hermeneutiken. LÄS MER
24. NPF - från ett annat perspektiv. Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelse av bemötande och stöd
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Denna uppsatsen syfte är att undersöka interaktionen mellan professionella och föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Frågeställningarna i uppsatsen handlar om hur professionellas bemötande från bland annat socialtjänst, habilitering och skola har sett ut och hur det har påverkat föräldrarnas och barnens vardagsliv och även en frågeställning kring hur föräldrarna upplever professionellas kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut. LÄS MER
25. Skolsituationen för barn och ungdomar med autism utan intellektuell funktionsnedsättning : Ur ett föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Det finns en stor variation avseende behov av stöd och anpassning i skolan för barn med autism utan intellektuell funktionsnedsättning. Begränsningar i social kommunikation, förmåga att se sammanhang, bristande exekutiv förmåga och känslighet för sensoriska intryck kan skilja sig mycket och är utmaningar skolan behöver ta hänsyn till. LÄS MER