Sökning: "socialt stöd i skola"
Visar resultat 11 - 15 av 138 uppsatser innehållade orden socialt stöd i skola.
11. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER
12. Samverkan och insatser inom habilitering och skola riktade till barn med autism : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med barn med autism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Specialpedagoger och kuratorer arbetar nära barn med autism inom barnhabiliteringen och grundskolan. Där behöver de yrkesverksamma vara delaktiga i beslut som påverkar den enskildes framtid genom bedömningar och observationer. LÄS MER
13. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER
14. LÄRARES ROLL I ARBETET MOT SEXUELLA ÖVERGREPP MOT BARN : Teachers’ role in the work against child sexual abuse in Sweden
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av lärares roll i det förebyggande och upptäckande arbetet med sexuella övergrepp mot barn i årskurs F-3. 105 lärare för årskurs F-3 har deltagit i en enkätundersökning. LÄS MER
15. "Det ser bra ut på pappret, men funkar inte i praktiken" : En kvalitativ studie om samverkan kring barn och unga med NPF
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Diagnostiseringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har ökat de senaste åren. Samtidigt visar forskning att barn och unga med NPF löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och utsatthet i samhället. LÄS MER