Sökning: "socialt stöd i skola"

Visar resultat 11 - 15 av 138 uppsatser innehållade orden socialt stöd i skola.

  1. 11. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Jansson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; parents; lived experience; nursing; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER

  2. 12. Samverkan och insatser inom habilitering och skola riktade till barn med autism : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av arbetet med barn med autism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sandra Muukki; Khalid Sarah; [2023]
    Nyckelord :Autism; insats; stöd; grundskola; barnhabilitering; gräsrotsbyråkrat;

    Sammanfattning : Specialpedagoger och kuratorer arbetar nära barn med autism inom barnhabiliteringen och grundskolan. Där behöver de yrkesverksamma vara delaktiga i beslut som påverkar den enskildes framtid genom bedömningar och observationer. LÄS MER

  3. 13. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER

  4. 14. LÄRARES ROLL I ARBETET MOT SEXUELLA ÖVERGREPP MOT BARN : Teachers’ role in the work against child sexual abuse in Sweden

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Benjamin Grydén; [2022]
    Nyckelord :Sexuella övergrepp; barn; elev; F-3; förebygga; anmäla; ansvar; lärare; lågstadie; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av lärares roll i det förebyggande och upptäckande arbetet med sexuella övergrepp mot barn i årskurs F-3.  105 lärare för årskurs F-3 har deltagit i en enkätundersökning. LÄS MER

  5. 15. "Det ser bra ut på pappret, men funkar inte i praktiken" : En kvalitativ studie om samverkan kring barn och unga med NPF

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emmy Jakobsson; Frida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :barriers; child and youth psychiatry; collaboration; conditions; cooperate; neurodevelopmental disorders; school; social services; barn- och ungdomspsykiatrin; förutsättningar; hinder; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; samverkan; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : Diagnostiseringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har ökat de senaste åren. Samtidigt visar forskning att barn och unga med NPF löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och utsatthet i samhället. LÄS MER