Sökning: "sociocultural environment"

Visar resultat 1 - 5 av 220 uppsatser innehållade orden sociocultural environment.

  1. 1. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Malin Malmqvist; Sabina Engström; [2024]
    Nyckelord :Investigative approach; Learning environment in preschool; Natural science; Prodictive questions; Sociocultural perspective; Lärandemiljö i förskolan; Naturvetenskap; Produktiva frågor; Sociokulturella perspektivet; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Mattsson; Astrid Herminge; [2024]
    Nyckelord :language introduction; physical education; physical education teacher; heterogeneity; newly arrived; context; approach; co-existence; co-operation; språkintroduktion; idrottsundervisning; idrottslärare; heterogenitet; nyanlända; sammanhang; förhållningssätt; sam-varo; sam-verkan;

    Sammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER

  3. 3. "13 meter från marken" : Poetiska texter i en svensk niondeklass

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mersad Hodzic; [2024]
    Nyckelord :poetry; art; ekphrasis; identity; positionality; critical literacy; thematic narrative analysis; culturally sustaining pedagogy; Swedish language and literature teaching;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates poetic text writing through a teaching project conducted on a secondary school class in Sweden. Inspired by ekphrastic poetry, the teaching project consisted of poetry and literature reading. The students visited a sculpture related to the literature, upon which they wrote poetic texts about the sculpture. LÄS MER

  4. 4. Efter tangenttryckningarna : En kvalitativ studie om distansarbetares upplevelser av skriftlig feedback och kommunikation inom organisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Elin Kollberg; [2024]
    Nyckelord :Distance work; Written feedback; Communication; Information absorption; Sociocultural perspective; Distansarbete; skriftlig feedback; kommunikation; informationsupptagning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar distansarbetares upplevelser av kommunikation och skriftlig feedback inom organisationer. Studien undersöker utformningen av skriftlig feedback och dess inverkan på informationsupptagning samt hur distansarbetarnas upplevelser kan ses utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool teacher; Sociocultural theory; View; Förskollärare; Kemi; Sociokulturella teori; Syn;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER