Sökning: "sociokulturell klass"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden sociokulturell klass.

  1. 21. Demokratiska verktyg i gymnasieskolan : - Elevdemokrati ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Klara Grönevik; [2014]
    Nyckelord :Deliberation; Democracy; Democratic competence; Formal influence; Informal influence; Student participation.; Deliberation; Demokrati; Demokratisk kompetens; Elevinflytande; Formellt inflytande; Informellt inflytande.;

    Sammanfattning : The study aims to investigate student participation as a tool for democratic development in secondary school from a student perspective. Furthermore, students' perceptions of the school's work with student participation in formal and informal contexts are also investigated, with basis in the teaching structure. LÄS MER

  2. 22. ”Hon fick verkligen panik för att vi inte fick högsta betyget” : Juriststudenters föreställningar om hur man bör vara för att bli akademiskt och socialt inkluderad på juristprogrammet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Gabriella Pröckl; Beata Westin Hägglöf; [2014]
    Nyckelord :Social bakgrund; juristprogrammet; klass; delaktighet;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om att ur ett sociologiskt perspektiv undersöka vilka aspekter av juristprogrammet som påverkar studenternas trivsel. Detta gjordes utifrån frågeställningarna: (1) Hur påverkar juriststudenters sociala bakgrund deras upplevda trivsel på juristprogrammet? (2) På vilket sätt påverkar utbildningens struktur huruvida juriststudenter integreras socialt och akademiskt på juristprogrammet? Vi ville även undersöka om juriststudenternas känsla av att passa in och trivas påverkas av en eventuell föreställning om vad som karaktäriserar en typisk juriststudent, vilket omvänt kan innebära att de som inte identifierar sig med denna föreställning kan känna sig avvikande. LÄS MER

  3. 23. Talhandlingar och talutrymme. : En studie av andraspråksinteraktion

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Caroline Nilsson; [2014]
    Nyckelord :sociokulturell teori; talhandlingar; talutrymme; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur en klassrumsinteraktion i Utbildning i svenska för invandrare kan te sig. Ett mer specifikt syfte med uppsatsen är att undersöka hur interaktionen mellan lärare och elever ser ut för fördelning av talutrymme, tal-handlingar, respons samt lärarens frågetyper. LÄS MER

  4. 24. Upplevelser av lärande - : Om hur nyanlända elever och en lärare i den internationella klassen beskriver och upplever lärande med fokus på inlärning, undervisning och utveckling av ett andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jasenka Sitarevic; [2014]
    Nyckelord :Nyanlända elever; lärande; andraspråk; förberedelseklass; internationell klass; inlärning; utveckling; undervisning; sociokulturell teori; motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka nyanlända elevers upplevelser av lärande med fokus på inlärning, undervisning och utveckling att lära sig ett nytt språk. Det ska tilläggas att uppsatsen också vilat på att undersöka eventuella skillnader och likheter i resultatet. LÄS MER

  5. 25. Tala om talen : Elever beskriver bänkinteraktion som stöd för lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Désirée Alm; [2013]
    Nyckelord :Sociokulturellt lärande; bänkinteraktion; artefakter; samspel; stimulated recall;

    Sammanfattning : Denna studie följer elever som deltar i bänkinteraktion omkring matematik med sin lärare. Syftet med studien är att undersöka hur elever beskriver att få enskild hjälp som stöd för sitt lärande. Jag söker möjligheter och hinder som uppstår i lärar- elev interaktioner. LÄS MER