Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vilken funktion fyller ICA I Iove eco? - En studie av hur en miljömärkning kan användas och påverka sin omgivning i en livsmedelsbutik.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC); Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Emma Kangas; [2023]
    Nyckelord :Sustainable consumption Environmental studies Green marketing; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The choices costumers make in the supermarket can influence to what extent food production is sustainable. There is also a growing pressure on retailers to step up and enable and encourage sustainable choices for the costumer. LÄS MER

  2. 2. Facebook som marknadskommunikationskanal inom livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alice Sahlstrand; Erik Starsmark; [2021]
    Nyckelord :Facebook; Marketing; Social media; Grocery store Supermarket; Communication; Facebook; Marknadsföring; Social media; Livsmedelsbutik; Kommunikation;

    Sammanfattning : Sociala medier är en stor del av samhällets vardagliga liv, vilket innebär att företagbehöver utveckla sin marknadsföring och följa dit konsumenterna befinner sig.Facebook är den mest populära plattformen att marknadsföra sig på somverksamhet, och denna studie intresserar sig för livsmedelsbutiker. LÄS MER

  3. 3. Brödsvinn i livsmedelskedjan : En studie om matsvinn med fokus på butiksledet

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Christian Sorte; Simon Holmström; [2020]
    Nyckelord :Food chain; Bake-off bread; Waste; Livsmedelskedja; Bake-off bröd; Svinn;

    Sammanfattning : Detta är en rapport om svinn av bake-off bröd i butiksledet i Sverige och hur det kan begrän- sas. Vald metod består av två delar. Den första delen är en litteraturstudie om matsvinn. Den andra delen består av intervjuer med en chef på utvald livsmedelsbutik angående svinn av bröd. LÄS MER

  4. 4. Maten vi alla har en relation till : en studie av hur det är att driva en livsmedelsbutik i Uppsala

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Helena Friis; [2013]
    Nyckelord :Butikerna; kundkontakt; kvalitet; sortiment; gestaltning; livsmedelsförsörjning; småskaligt företagande;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats på 15 hp är skriven inom ämnet landsbygdsutveckling. Uppsatsen bygger på tre intervjuer och observationer med ägare till små livsmedelsbutiker i Uppsala. Butikerna säljer bland annat lokalproducerad mat, regional mat, mat från andra länder, kläder och annat smått och gott. LÄS MER

  5. 5. Överlevnadsproblematiken för livsmedelsbutiker på landsbygden - Minskat svinn som en åtgärd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Sjöö; Elin Knutsson; [2012-10-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I över femtio år har trenden för fortsatta nedlagda livsmedelsbutiker på landsbygden ökat och under perioden 1996 till 2009 har Sverige förlorat 2 060 småbutiker runt om i landet. Anledningen är främst de minskade inköpen från lokalinvånarna på orten som på grund av vårt ändrade levnadssätt hellre väljer att storhandla i större butiker med lägre priser och större sortiment. LÄS MER