Sökning: "speaking tasks"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden speaking tasks.

  1. 1. The Impact of Collaborative Learning on Motivation and Speaking Anxiety in the Young EFL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Amini; Helin Bicen; [2024]
    Nyckelord :English as a Foreign Language; Collaborative learning; motivation; anxiety; speaking anxiety; learning motivation; primary school;

    Sammanfattning : This study explores the influence of collaborative learning on motivation and speaking anxiety in the English as a Foreign Language (EFL) classroom for young learners. The study highlights a crucial research aspect by examining the role of collaborative learning in addressing speaking anxiety. LÄS MER

  2. 2. Vocal Requirements on the Swedish Labour Market : A cross-sectional descriptive survey study

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Urté Murauskaité; [2024]
    Nyckelord :vocal requirements; vocal demands; vocally demanding occupations; speaking time; work tasks; Standard for Swedish occupational classification; röstkrav; röstkrävande yrken; talartid; arbetsuppgifter; Standard för svensk yrkesklassificering;

    Sammanfattning : Det uppskattas att ungefär en tredjedel av arbetsmarknaden består av röstkrävande yrken, det vill säga yrken där rösten är ett viktigt och nödvändigt redskap för att utföra sitt arbete. Tidigare forskning har identifierat lärare, sångare och präster som yrken med röstkrävande arbetsuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Bilingual language development and ASD : A case-study

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Lindblad; [2024]
    Nyckelord :autism; bilingualism; language development; language preference;

    Sammanfattning : Research into bilingual language development in autistic children is a new field and the number of studies published to date are very scarce. Around the world exceptional cases are being reported to support the theory that bilingual language development in autistic children is different to that of typically developing children leaving an obvious gap in knowledge. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  5. 5. ”Det är ju en konst att kunna jobba i grupp” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av hurgrupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Group work; Language development; Primary school; Teacher s perspective; Interaction; Grupparbete; Språkutveckling; Årskurs F-3; Lärarperspektiv; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärares erfarenheter av hur grupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur anser lärare att grupparbete som arbetsform påverkar elevers språkutveckling? Vad är viktigt att tänka på enligt lärare när man organiserar grupparbete för att det ska stödja elevers språkutveckling? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER