Sökning: "special abilities"

Visar resultat 21 - 25 av 173 uppsatser innehållade orden special abilities.

  1. 21. Kronor, kransar och diadem som rollsymboler i Rubens målningar över Maria de’ Medicis liv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kristina af Klinteberg; [2022]
    Nyckelord :Peter Paul Rubens; Marie de’ Medici; Maria de’ Medici; Henri IV; Henry IV; Louis XIII; crown; wreath; diadem; role symbol; Juno; Roman; mythology; goddess; Luxembourg Palace; Louvre; regent; regency; Peter Paul Rubens; Marie de’ Medicis; Maria de’ Medici; Henri IV; Henrik IV; Louis XIII; Ludvig XIII; krona; krans; diadem; rollsymbol; Juno; romersk mytologi; gudinna; Luxembourgpalatset; Louvren; regent; änkedrottning;

    Sammanfattning : This is a study on crowns, wreaths and diadems as role symbols in Peter Paul Rubens’s 24 paintings for Marie de’Medici in Paris, 1622 – 1625. In these paintings, historic facts are shown with the addition of mythological gods and their symbols giving allegorical scenes, where sometimes also Christian symbols or subjects can be traced. LÄS MER

  2. 22. Klarar sig smarta elever på egen hand? : En intervjustudie om andraspråkselever med särskild begåvning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Kavalenka; [2022]
    Nyckelord :Gifted and talented; second language; newly arrived; socio-cultural perspective; dilemma perspective.; Nyckelord Särskild begåvning; svenska som andraspråk; nyanlända; sociokulturellt perspektiv; dilemmaperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förutsättningar i skolan för elever med särskild begåvning och andraspråk utifrån några lärares uppfattningar och erfarenheter. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med två lärare i svenska som andraspråk och tre specialpedagoger. LÄS MER

  3. 23. Speciallärare beskriver sitt arbete med elevers skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Ireblad Harris; Karolina Werner Hakso; [2022]
    Nyckelord :writing difficulties; writing abilities; early intervention; special education support; writing education; special educational needs teachers SEN .; skrivsvårigheter; skrivförmåga; tidiga insatser; specialpedagogiskt stöd; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : The aim of this research study was to increase knowledge of the relationship between the special educational needs teachers (SEN) work and writing difficulties for pupils in year 1–3. The need for the study is motivated by the lack of previous research regarding pupils with writing difficulties and the support they receive from the SEN teacher. LÄS MER

  4. 24. Elevinflytande och demokratiarbete i särskolan : En kvalitativ studie om lärarens syn på elevers inflytande i det demokratiska arbetet inom särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2022]
    Nyckelord :Compulsory Special School; Democracy Work; Student Influence; Convention on the Rights of the Child; Neuropsychiatric Disabilities; Grundsärskolan; Demokratiarbete; Elevinflytande; Barnkonvention; Neuropsykiatriska funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare inom särskolan jobbar och reflekterar över praxisnära arbete som berör elevdemokrati och elevinflytande. Studien har genomförts i form av gruppintervjuer där totalt sju verksamma lärare på en grundsärskola i mellersta Sverige har deltagit. LÄS MER

  5. 25. Improvisation and wisely borrowing from master’s ornaments. How to adapt playing techniques of other instruments on the Kamancheh

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Farshad Saremi; [2021-09-29]
    Nyckelord :Improvisation; World Music; Iranian Music; Kamancheh; Modal Music; Segah; Ornaments;

    Sammanfattning : The aim of this project is to develop my improvisational and compositional abilities by means of using the traditional method, which is based on imitating the masters` music. In this method not only I try to transcribe, memorize, and then play someone else's melody but also, I will give my own interpretation of a specific melody. LÄS MER