Sökning: "role symbol"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden role symbol.

  1. 1. Helgonet med ett hundhuvud,en symbol-analys av Sankt Kristoffer : En djupdykning i meningen med forntida monster i ett kristet sammanhang

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Religionshistoria

    Författare :Alexander Nesi; [2024]
    Nyckelord :Saint Christopher; dogheaded; cynocephali symbolism; christianity; orthodox; saint; old testament; bible; esotericism; symbolic analysis; armenia; synaxarion; the golden legend; Sankt Kristoffer; hundhuvud; cynocephalus; symbolik; kristendom; ortodox; helgon; gamla testamentet; bibeln; esoterisk; symbolanalys; armenien; synaxarion; den gyllene legenden;

    Sammanfattning : This essay studies the historical phenomenon of dog-headed men (cynocephaly) andSaint Christopher who is in eastern-orthodox iconography depicted as a dog headedman. The study argues that a symbolic and phenomenological perspective is preferredto understand mythical figures with “unnatural” depictions. LÄS MER

  2. 2. Fences are like Ghosts are like Monuments : ephemeral social agreements under the neoliberal rule

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Herkules Jansson; [2024]
    Nyckelord :territoriality; nationalism; fencing; bordering; monumentality; nationalist symbolism; nation building myths; memory production; Berzelii park; Raoul Wallenberg; territorialitet; nationalism; staket; gränsdragning; monumentalitet; nationalistisk symbolism; nationsbyggande myter; minnesproduktion; Berzelii park; Raoul Wallenberg;

    Sammanfattning : This essay delves into the intricate dynamics of Berzelii Park, focusing on the interaction between the mesh fence constructed in 2016 and the Raoul Wallenberg monuments. It examines the fence as a nationalist monument, revealing its transformative impact on the communal space and highlighting its role in shaping memories, identity, and ideological conflicts within the urban landscape. LÄS MER

  3. 3. En upp-och-nedvänd värld : Häxor i konsten från förmodern tid till idag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Hilda Stenshäll; [2023]
    Nyckelord :Art history; painting; renaissance; Albrecht Dürer; Hans Baldung Grien; The Preraphaelites; John William Waterhouse; Luis Falero; contemporary art; Alejandra Hernández; Jesse Jones; performance; witches; goddesses;

    Sammanfattning : This essay aims to examine what the figure of the witch as a motif in art has looked like and how it has changed through history. The study focuses on witches in the iconography of the renaissance, the 19th century and contemporary art. LÄS MER

  4. 4. An anthem for Europe: Comparing historical appropriations of Beethoven's Ode to Joy

    Master-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Dominic Tscherny; [2023]
    Nyckelord :Beethoven’s Ninth Symphony; political appropriation of music; Žižek’s empty container; historical narrative; political symbolism; European Studies; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Since its composition two centuries ago in 1824, Beethoven’s Ninth Symphony (Ode to Joy) has been heralded the world over not only as a great work of art, but also as a symbol of political importance. In Germany, it was lionised as the embodiment of a national spirit, first during the Franco-Prussian war, then as a prize of the Nazi repertoire; in Rhodesia, it became the national anthem of a far-right white ethno-state, while on the far-left, it occupied a rare position of Western revolutionary music in China. LÄS MER

  5. 5. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER