Sökning: "specialpedagogens kommunikativa uppdrag"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden specialpedagogens kommunikativa uppdrag.

  1. 1. Betydelse av pedagogiska utredningar i praktiken : -fallstudie på en grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Therese Mahrberg; Rebecca Haraldson; [2022]
    Nyckelord :Ansvarsfördelning; dokumentation; elever i behov av särskilt stöd; organisation; pedagogisk utredning; samarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Haraldson, Rebecca & Mahrberg, Therése (2022). Betydelse av pedagogiska utredningar i praktiken- en fallstudie på en grundskola. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen - en superhjälte : En studie om vad arbetsgivare i tjänsteannonser söker hos specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mikaela Blomgren Fridén; Hanna Larsson; [2016]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; uppdrag; identitetsproblematik; samverkan; en skola för alla; maktstruktur; examensordning; styrdokument; specialpedagogens kommunikativa uppdrag; socio-kulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tjänsteannonser för specialpedagoger, i syfte att ta reda på hur specialpedagogens roll och uppdrag beskrivs i dessa. Likaså vilka egenskaper och kompetenser som efterfrågas, och hur dessa överensstämmer med examensordningen för specialpedagogexamen. LÄS MER

  3. 3. Arbete med skolans lärmiljö. En möjlighet för ökad delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Larsson; [2012-10-29]
    Nyckelord :lärmiljö; åtgärdsprogram; specialpedagogens uppdrag;

    Sammanfattning : Syfte: Studien fokuserar på sambandet mellan de åtgärder som skrivs i elevernas åtgärds-program på skol- och gruppnivå samt hur specialpedagogen och pedagoger/arbetslag främjar en god lärmiljö. Frågor som förtydligar syftet är: Vilken medvetenhet finns hos pedagogerna/arbetslagen när det gäller vikten av en bra lärmiljö? Hur används specialpedagogens stöd när åtgärdsprogram upprättas? Gör specialpedagogens medverkan vid skrivandet av åtgärdsprogram att fokus mer hamnar på skol- gruppnivå än om han/hon inte medverkat? Hur konstrueras åtgärder på skol- och gruppnivå som möjliggör för elever att delta i klassen? Teori: Det sociokulturella perspektivet är studiens utgångspunkt och verktyg. LÄS MER