Sökning: "spegeljaget"

Visar resultat 31 - 35 av 44 uppsatser innehållade ordet spegeljaget.

  1. 31. Träningstrenden som socialt fenomen : En kvalitativ studie om upplevelser av och uppfattningar om träningstrenden

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Bäckman; Ellen Oom; [2015]
    Nyckelord :träningstrenden; påverkan; uppfattningar; uppvisande;

    Sammanfattning : Träning är ett fenomen som växt explosionsartat de senaste åren. Fler personer än någonsin är medlemmar på ett gym och antalet gym blir fler och fler. Antalet motionstävlingar ökar, deltagarna är rekordmånga och tävlingar och lopp blir snabbt fulltecknade. LÄS MER

  2. 32. ”… alla vill vi väl ha ett förhållande” : En studie om hur kvinnor i övre medelåldern upplever livet som singel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sociologiska institutionen

    Författare :Clara Nilsson; [2014]
    Nyckelord :single; upper middle age; individualism; identity. norm of twosomes; övre medelåldern; singel; individualism; identitet; tvåsamhetsnorm;

    Sammanfattning : Sverige är ett av världens mest individualistiska länder. Befolkningen utgörs till 46 procent av singlar och den största gruppen singlar är kvinnor i åldersgrupperna övre medelålder och äldre (Statistiska centralbyrån, 2012). LÄS MER

  3. 33. Lyckat arbetsgivarvarumärke - för vem?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jacobsson Anna; Undin Sara; [2014]
    Nyckelord :Yrkesidentitet; arbetsgivarvarumärke; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Sammandrag Denna uppsats ämnar studera huruvida yrkesidentitet påverkar perception av arbetsgivarvarumärke och val av arbetsplats, en outforskad aspekt inom fältet arbetsgivarvarumärke som uppmärksammades efter genomgång av tidigare forskning. Tidigare studier fokuserar främst på exponering som den avgörande faktorn för ett attraktivt arbetsgivarvarumärke och forskningen i denna studie har haft som avsikt att undersöka om även yrkesidentitet kan vara en av de mest avgörande faktorerna vid intresseskapande av ett företag. LÄS MER

  4. 34. ”Det är inte viktigt att jag ska vara absolut bäst, men jag vill vara bättre än de flesta” : En kvalitativ studie om juriststudenters subjektiva upplevelser av krav och stress

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Benca; Emma Ender; [2014]
    Nyckelord :Stress; krav; mål; intrycksstyrning; spegeljaget; juristprogrammet; juriststudenter; coping;

    Sammanfattning : Abstract Title: It is not necessary to be the best, but I don’t want to be average Author: Maja Benca & Emma Ender Tutor: Hedvig Ekerwald Purpose: The purpose of this thesis was to identify the subjective experiences of stressors and demands of law students of Uppsala University. Beyond these problems, this thesis was also identifying if there was a balance or conflict between social life and studies from a social psychological perspective. LÄS MER

  5. 35. ”Jag känner att vi är tvillingar, men jag måste få vara mig själv.” : En kvalitativ studie om enäggstvillingars upplevelser kring sin identiteti sin sociala miljö.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Cecilia Öman; Antonija Ladan; [2014]
    Nyckelord :Identical twins; identity; relationships; comparisons; group membership; Enäggstvillingar; identitet; relationer; jämförelser; grupptillhörighet;

    Sammanfattning : Denna studie understryker den sociala miljöns betydelse för enäggstvillingars identitetsskapande. Hur utvecklas identiteten hos två genetiskt identiska individer som växer upp i samma miljö? Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med tio enäggstvillingar, som även vill ge en inblick i hur enäggstvillingar upplever sin relation till sin tvilling och hur de upplever att de uppfattas av den sociala omgivningen. LÄS MER