Sökning: "språk design"

Visar resultat 21 - 25 av 362 uppsatser innehållade orden språk design.

  1. 21. Olika barn behöver olika saker : En kvalitativ studie om svensklärares medvetenhet om användningen av multimodalitet och meningsskapande resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Eliasson; [2023]
    Nyckelord :multimodality; meaning-making recourses; grades 4–6; Swedish subject; design for learning; multimodalitet; meningsskapande resurser; årskurs 4–6; svenskämnet; design för lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare med hjälp av multimodalitet och meningsskapande resurser kan skapa meningsskapande undervisning som främjar elevers lärande men att det finns hinder i form av lärares kompetens och tolkning av styrdokumenten. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några svensklärare tillsammans uppfattar och beskriver hur de skapar multimodala lärandesituationer i ämnet svenska för årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 22. Sorry, I Don’t Know a Justin! : A study of LGBTQIA+ Representation, Fan Interaction, and Identity in The Adventure Zone.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sofie Jönsson; [2023]
    Nyckelord :EFL; The Adventure Zone; Universal Design for Learning; UDL; identity; LGBTQIA ; LGBTQ ; transmediation; authorship; fandom; fan interaction;

    Sammanfattning : This thesis examines how queer identities are represented through characters in The Adventure Zone, a popular Dungeons and Dragons, fantasy comedy podcast that features unique fan contributions and deep involvement from the creators. Drawing on queer theory and theories of stereotypes and language, audience participation, and transmediation, this thesis argues that The Adventure Zone’s portrayal of queer identities both challenges dominant norms and stereotypes while also being shaped by them, and that listening to the podcast can create opportunities to discuss queer identities, LGBTQIA+ questions and the relationships between author and fans online in the Swedish EFL classroom. LÄS MER

  3. 23. Exploring GPT models as biomedical knowledge bases : By evaluating prompt methods for extracting information from language models pre-trained on scientific articles

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ebba Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Language model; GPT; knowledge probing; information extraction; prompt methods; Språkmodell; GPT; kunskapsbas; informationsextraktion; prompt-metoder;

    Sammanfattning : Scientific findings recorded in literature help continuously guide scientific advancements, but manual approaches to accessing that knowledge are insufficient due to the sheer quantity of information and data available. Although pre-trained language models are being explored for their utility as knowledge bases and structured data repositories, there is a lack of research for this application in the biomedical domain. LÄS MER

  4. 24. En prestandajämförelse mellan objektorienterad design och dataorienterad design i C++, Java och Java Project Valhalla

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Andreas Isacsson; Christopher Renström; [2023]
    Nyckelord :Project Valhalla; primitive classes; Java; C ; data-oriented design; object-oriented design; cache; TLB; Project Valhalla; primitiva klasser; Java; C ; dataorienterad design; objektorienterad design; cacheminne; TLB;

    Sammanfattning : Datorspel behöver utnyttja hårdvara effektivt för att kunna vara tillgänglig på så många system som möjligt med varierande kapacitet. En viktig del i detta är att optimera användandet av processorns cacheminnen. Programmerare kan följa en dataorienterad design för att implementera cacheeffektiv kod. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktyg i skrivprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Widman; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; the writing process; ChatGPT; Mural; PowerPoint; Writing pedagogy; Digitala verktyg; Skrivprocessen; ChatGPT; Mural; PowerPoint; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur digitala verktyg praktiskt kan implementeras under skrivprocessen vid undervisning av hur man skriver en argumenterande text. Vidare har studien även som avsikt att ta reda på elevernas åsikter kring att använda digitala verktyg under skrivprocessen. LÄS MER