Sökning: "språkets struktur"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden språkets struktur.

  1. 16. Språkets struktur i svenskämnet : Svensklärares syn på språkets struktur och deras undervisning om det i åk 4-6

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :language structure; grammar; grammar teaching; språkets struktur; grammatik; grammatikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to illustrate how some teachers teach the concept of language structure in grades 4–6 and clarify if language structure is taught as a separate moment in teaching or as a part of the teaching of writing. The study is carried out through qualitative inteviews with five Swedish teachers in four different schools. LÄS MER

  2. 17. Knowledge Elicitation of Human Activities Using a Graphical Modeling Language

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Andreas Brännström; [2018]
    Nyckelord :Knowledge elicitation; Activity theory; Human-Computer-Interaction; Data interoperability; Artificial intelligence; Kunskapsförmedling; Aktivitetsteorin; Människa-Dator-Interaktion; Interoperabilitet; Artificiell intelligens;

    Sammanfattning : Recent, and ongoing, research has been addressing the general problem of representing complex human activities for the purpose to provide intelligent software agents with a way to identify, reason, and evaluate human activities. Reliable evaluation of complex human activities requires the intelligent agent to obtain a representation that comprises distinguishing features of an activity. LÄS MER

  3. 18. Utveckla skrivandet : en studie om respons i skrivundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Charlotta Berntsson; [2017]
    Nyckelord :skrivande; respons; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Förmågan att kunna skriva är viktig både för individ och samhälle. För att utvecklas till en god skribent är respons på texter en bra hjälp. Forskning visar att den vanligaste formen av respons på texter är skriftliga kommentarer om språkets struktur men detta leder sällan till fördjupat lärande. LÄS MER

  4. 19. Automatisera elevers stavning : Lärares viktiga kunskaper för främjandet av elevers stavningsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofie Skallberg; [2016]
    Nyckelord :Morfologisk-ortografisk stavning; språkets struktur; fonologisk medvetenhet; morfologisk medvetenhet; ortografi-stavningsmönster; stavningsregler; explicit och implicit undervisning; individanpassning;

    Sammanfattning : Lärare behöver ha goda kunskaper om språkets uppbyggnad för att kunna undervisa om stavning där kunskaper om ords innebörd och struktur, stavningsregler, morfologi och fonologi är viktiga byggstenar. Utbildning i språket och dess struktur blir därmed viktigt för verksamma eller framtida F-3 lärare. LÄS MER

  5. 20. Den prekära identiteten : En diskurspsykologisk studie om hur en prekär identitet och livssituation konstrueras

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ebba Brage; [2015]
    Nyckelord :klass; prekariat; identitet; diskurspsykologi; medlemskategorier; vaccinationer; metaforer;

    Sammanfattning : Med hjälp av diskurspsykologiska verktyg undersöker den här studien hur samhällskritik och trovärdiga beskrivningar av prekariatets livssituation och identitet konstrueras. Det diskursiva sammanhanget handlar om prekariatet. LÄS MER