Sökning: "språkstörning och läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språkstörning och läsinlärning.

  1. 1. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Rehnström; Camilla Åkesson; [2023-09-19]
    Nyckelord :språkstörning; årskurs 1-3; ökad måluppfyllelse; framgångsfaktorer; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER

  2. 2. Läsutveckling och läsinlärning hos elever med språkstörning - en scoping review

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Heléne Ny; Helena Svensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Läsundervisning för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Romppainen; Frida Persson; [2020]
    Nyckelord :lärarintervjuer; läsinlärning; språkstörning; The Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa lärares perspektiv på läsundervisningen i tidiga skolår för elever med språkstörning. Om vi som speciallärare får förståelse för hur läsutvecklingen påverkas hos elever med språkstörning och hur undervisningen på ett framgångsrikt sätt kan möta elever med språkstörning, ökar möjligheten att tidigt sätta in rätt anpassningar och stöd. LÄS MER

  4. 4. Hur kan en intervention utveckla elevens fonem-grafemkoppling? : En fallstudie av en elev med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kerstin Lann; [2016]
    Nyckelord :språkstörning; dyslexi; fonem-grafemkoppling; fonologiskt processande; avkodningssvårigheter; intervention; ojämn prestationsförmåga.;

    Sammanfattning : Syftet med min fallstudie har varit att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka om interventionen kan hjälpa en elev i årskurs 2 med språkstörning att utveckla fonem-grafemkopplingen. Genom att utgå från tidigare forskning om svårigheter för elever med språkstörning och teorier om läsinlärning utvecklades en intervention med strukturerad arbetsgång och långsamt tempo. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning : en pedagogisk utmaning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gun Niklasson; [2011]
    Nyckelord :inkludering; lärandemiljö; läsinlärning; språkstörning;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete handlar om elever med diagnosen språkstörning. Syftet medden här studien är att få ökad kunskap genom att utforska nio pedagogers erfarenheter i attstödja lärandet hos dessa elever. För att uppnå syftet har arbetet riktats in mot följandefrågeställningar:1. LÄS MER