Sökning: "kinesiska företag på den svenska marknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden kinesiska företag på den svenska marknaden.

  1. 1. Gröna obligationer och lönsamhet : En kvantitativ studie om gröna obligationer och lönsamhet bland svenska företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tim Andersson; Edvard Sandström; [2023]
    Nyckelord :Gröna obligationer; lönsamhet; ROA; Trade-off theory; Pecking-order theory; intressentteorin; aktieägarteorin;

    Sammanfattning : Gröna obligationer, ett obligationslån där lånet måste knytas till ett hållbart projekt, är ettväxande begrepp i världen. Sverige är ett av de länder i framkant vad gäller användandet avdenna typ av obligationer. LÄS MER

  2. 2. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  3. 3. Från väst till öst : En kvalitativ studie av affärskulturella utmaningar vid etablering av svenska företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Shahad Al-Zuhairi; Maisa Khan; [2023]
    Nyckelord :Business culture; Challenges; Establishment; Affärskultur; Utmaningar; Etablering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain an understanding of the business cultural challenges that arise when Swedish companies choose to enter the Chinese market. The study utilizes a qualitative approach, employing semi-structured interviews with five individuals who possess extensive experience working in China. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan aktielikviditet och utdelningspolicy : En kvantitativ analys av svenska aktiebolag mellan åren 2014-2017

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anna Zethzon; Sara Liljeberg; [2019]
    Nyckelord :Aktielikviditet; utdelningspolicy; Shareholder Value Maximization; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka ifall det finns ett samband mellan företagens aktielikviditet och deras utdelningspolicy samt hur detta eventuella samband förefaller. Det undersöks utifrån forskningsfrågan “Hur påverkar aktielikviditet den eventuella utdelningen hos svenska aktiebolag?”. LÄS MER

  5. 5. Är kinesisk produktkvalitet bättre än svensk år 2025?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Fredrika Sjögren; Eva-Lotta Vesterlind; [2019]
    Nyckelord :Quality; quality development; product quality; macro culture; organizational culture; quality culture; competition; China; Made in China 2025; Kvalitet; kvalitetsutveckling; produktkvalitet; makrokultur; organisationskultur; kvalitetskultur; konkurrens; Kina; Made in China 2025;

    Sammanfattning : Kina har genom olika   statliga initiativ startat ett kvalitetsrace med ambitionen är att ta   kinesisk produktkvalitet till helt nya nivåer till år 2025. Lyckas man kommer   svenska bolag som handlar/ konkurrerar med kinesiska bolag, eller bedriver   verksamhet inom Kina, sannolikt att påverkas. LÄS MER