Sökning: "språkutvecklande interaktion i klassrummet"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden språkutvecklande interaktion i klassrummet.

  1. 21. "Nej alltså han förvandlades till en blomma" Eleverna tar ordet i klassrummet i utforskande samtal om varandras berättelser

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Moa Dalkvist; [2012]
    Nyckelord :berättande; flerstämmighet; språkutveckling; roller; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samtal som sker vid elevinitierade berättarstunder där elever berättar historier för varandra och eleverna ställer frågor till berättaren om innehållet i berättelsen. Forskningsfrågan är: Hur ser rollfördelningen ut i samtalen under berättarstunderna och vad har det för konsekvenser för elevernas kommunikation och interaktion?Studien skedde i en andraklass jag under perioder vistades i under vårterminen 2012. LÄS MER

  2. 22. Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Brännström; [2011-10-25]
    Nyckelord :Interaktionsmönster; svenska som andraspråk; analfabet; sociokulturell teori; sfi; I-R-U; autentiska frågor; deltagarinitiativ; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas tillvara och lyfts fram i undervisningen. En interaktionsanalys har gjorts genom strukturerade observationer i klassrummet. LÄS MER

  3. 23. Korttidsboende finns inte i mitt lexikon : En studie av vilka ord och uttryck i Omvårdnadsämnets karaktärsämnen som kan vålla svårigheter för andraspråkselever, samt hur några elever och lärare förhåller sig till dessa svårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Eva-Lotta Enqvist; [2011]
    Nyckelord :ordinlärning; språkutvecklande ämnesundervisning; andraspråkselever; Omvårdnadsprogrammet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera vilka ord och uttryck som kan vålla svårigheter för andraspråkselever i deras karaktärsämnen på Omvårdnadsprogrammet, samt hur lärare och elever ställer sig till dessa svårigheter. Metoden har varit en kombination av ordkunskapstest,intervjuer och klassrumsobservationer. LÄS MER

  4. 24. Interaktionsmönster inom sfi-undervisning och diskussionsträffar -en jämförande studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Manda Knutsson-Hall; [2010]
    Nyckelord :sfi; diskussionsträff; interaktionsmönster; sociokulturell teori; andraspråksutveckling; form; innehåll; autencitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som undersöker skillnader i verbala interaktionsmönster mellan ett sfi-klassrum och ett diskussionsforum i en kommun i södra Sverige. Med avstamp i resultatet och analysen av undersökningen förs också en diskussion kring hur den språkutvecklande potentialen i informella lärandemiljöer kan tillvaratas inom den formella undervisningssituationens ram. LÄS MER

  5. 25. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sausan Assafi; Elisabeth Jolly; [2009]
    Nyckelord :Språkdidaktik; språkutvecklande metoder; modersmål;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER