Sökning: "språkutvecklande interaktion i klassrummet"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden språkutvecklande interaktion i klassrummet.
21. "Nej alltså han förvandlades till en blomma" Eleverna tar ordet i klassrummet i utforskande samtal om varandras berättelser
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samtal som sker vid elevinitierade berättarstunder där elever berättar historier för varandra och eleverna ställer frågor till berättaren om innehållet i berättelsen. Forskningsfrågan är: Hur ser rollfördelningen ut i samtalen under berättarstunderna och vad har det för konsekvenser för elevernas kommunikation och interaktion?Studien skedde i en andraklass jag under perioder vistades i under vårterminen 2012. LÄS MER
22. Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas tillvara och lyfts fram i undervisningen. En interaktionsanalys har gjorts genom strukturerade observationer i klassrummet. LÄS MER
23. Korttidsboende finns inte i mitt lexikon : En studie av vilka ord och uttryck i Omvårdnadsämnets karaktärsämnen som kan vålla svårigheter för andraspråkselever, samt hur några elever och lärare förhåller sig till dessa svårigheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera vilka ord och uttryck som kan vålla svårigheter för andraspråkselever i deras karaktärsämnen på Omvårdnadsprogrammet, samt hur lärare och elever ställer sig till dessa svårigheter. Metoden har varit en kombination av ordkunskapstest,intervjuer och klassrumsobservationer. LÄS MER
24. Interaktionsmönster inom sfi-undervisning och diskussionsträffar -en jämförande studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som undersöker skillnader i verbala interaktionsmönster mellan ett sfi-klassrum och ett diskussionsforum i en kommun i södra Sverige. Med avstamp i resultatet och analysen av undersökningen förs också en diskussion kring hur den språkutvecklande potentialen i informella lärandemiljöer kan tillvaratas inom den formella undervisningssituationens ram. LÄS MER
25. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER