Sökning: "språkutvecklande interaktion i klassrummet"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden språkutvecklande interaktion i klassrummet.

  1. 16. Det flerspråkiga klassrummet : Hur läraren kan skapa en språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Susann Hegner; Annika Mustonen; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; undervisning; ordförråd; interaktion; andraspråk; modersmål; stöttning;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i ett ämnesdidaktiskt och sociokulturellt perspektiv redogörs för lärarnas syn på språkutveckling, arbetssätt och resurser samt tillgång till forskning och fortbildning för en stöttande undervisning. Forskning visar att olika faktorer i undervisningen så som ordförrådets storlek, modersmålets användning, stöttning genom interaktion och kontexten påverkar flerspråkiga elevers språkutveckling i svenska. LÄS MER

  2. 17. Historieundervisning i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Wikander; [2016]
    Nyckelord :Språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tre historielärares och elva elevers syn på hur undervisning bör bedrivas i ett språkligt heterogent klassrum. De frågor som ligger till grund för denna studie är:● Hur ser lärare och elever på språket i historieundervisningen?● Hur anser lärare och elever att historieundervisningen borde se ut för attgynna både ämnesutveckling och språkutveckling?●Vilka arbetssätt, strategier, stöd och anpassningar används ihistorieundervisningen och på vilket sätt är de anpassade till klassrumssituationen?Metoden som använts är kvalitativa intervjuer med elever och lärare. LÄS MER

  3. 18. The language stimulating classroom. An ethnographic study focusing on the environment, opportunities and interaction

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Kristensen; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Det språkstimulerande klassrummet. En etnografisk studie med fokus på miljö, möjligheter och interaktion. LÄS MER

  4. 19. En skola med språket i centrum - En fallstudie kring språkutvecklande arbete på en specialskola - A Language Focused School - A Case Study on Language Development at a Special School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Hallgren; Elisabeth Heringhaus; [2016]
    Nyckelord :språkinlärningsinteraktion; språkinlärningsmiljö; språkinlärningsmöjligheter; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningLena Hallgren och Elisabeth Heringhaus (2016), En skola med språket i centrum, En fallstudie kring språkutvecklande arbete på en specialskola, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragFör elever med språkstörning riskerar situationer där språkliga förmågor är i fokus, att bli ett hinder när det gäller att nå kunskapskraven i de olika ämnena. LÄS MER

  5. 20. Vem blir du i klassrummet? En studie om hur genus skapas i ett klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Svensson; [2013]
    Nyckelord :genus; klassrum; intersektionalitet; språkutveckling; språkutveckling; dikotomi; värdegrund; heteronormativitet; elever; gender; classroom; students; identitet; identity; jämställdhet; androcentrism; performativitet; performativa handlingar;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om genusskapande bland elever i årskurs 4 och 5 i deras klassrum. Jag har undersökt hur genus skapas i en social språklig interaktion mellan lärare-elev samt elev-elev i ett klassrum. LÄS MER