Sökning: "språkutvecklande miljö förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden språkutvecklande miljö förskola.

  1. 1. Nyanlända barns sociala integration och språkliga utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av flerspråkig utveckling i relation till nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Andersson; Nathalie Wester; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Språkutvecklande strategier; Nyanlända barn; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur förskollärare beskriver nyanlända barns sociala integration i förskolan, med fokus på språkutvecklande strategier. Studiens teoretiska ramverk grundar sig i ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares resonemang kring språkutvecklande strategier i leken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johanna Bulkay; Ellen Blom; [2023]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; lek; språkutvecklande strategier; förskolans miljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Ekström; Emilia Stringheim; [2023]
    Nyckelord :barn; förskola; miljö; pedagoger; socioekonomisk status; språkutveckling;

    Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande miljöer : Förskollärarens syn på rummet som en tredje pedagog

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lundevall Elin; Ljungberg Josefin; [2022]
    Nyckelord :barn; förskola; mediering; språkutveckling; miljö.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka i vilken omfattning förskollärare använder rummet som en tredje pedagog i sitt arbete med barns språkutveckling. Deltagarna i studien begränsades till verksamma förskollärare i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Alsayed Ali; Thagreed Yaseen; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskola; lässtrategier;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER