Sökning: "starta upp förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden starta upp förskola.

  1. 1. Förskolans lärmiljöer : En fallstudie om förskolans lärmiljöer i tidigare och nybyggda förskolelokaler

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Engström; [2021]
    Nyckelord :fallstudie; fysisk lärmiljö; förskolans lärmiljöer; förskolans lokaler; pedagogisk gåtur; rumsligt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskolans lärmiljöer och om faktorer som tillskrivs möjligheter och begränsningar för förskolans uppdrag i befintliga och nybyggda förskolelokaler. Själva processen och framtagandet av den nybyggda förskolan ingår i undersökningen utifrån förskolepersonalens och skolledningens perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Får jag vara med? : En studie om pedagogers syn på barns tillträdesstrategier och exkluderingar i leken samt sin egen roll i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anemone Torstensson; [2018]
    Nyckelord :Play; preschool; teachers perceptions; access strategies; exclusion; Corsaro; Lek; förskola; pedagogers föreställningar; tillträdesstrategier; exkluderingar; Corsaro;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om pedagogers föreställningar om barns tillträdesstrategier och exkluderingar av varandra i leken samt pedagogernas egen roll i leken. För att undersöka detta har kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med tre förskollärare på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Kroppen som verktyg, icke-verbal kommunikation bland de yngsta barnen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Borg; Sara Grafström; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; kroppsspråk; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Det behövs större förståelse för vilka metoder de yngsta barnen i förskolan använder för attkommunicera utan ett verbalt språk. I vår studie har vi valt att fokusera på de yngsta barnen iförskolan, de barnen som ännu inte har erövrat ett verbalt språk och som kommunicerar medhjälp av andra metoder. LÄS MER

  4. 4. Brottkärrs förskola – en jämförelse mellan landskapsarkitektens intentioner och hur utemiljön blev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Nils Ekström; [2012]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; barn; förskola; Brottkärr; Klåvavägens förskola;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i Landskapsarkitektur. Arbetet handlar om tillkomsten av en förskolegård och landskapsarkitektens intentioner jämfört med hur resultatet, den färdiga gården, används av barnen. LÄS MER

  5. 5. En förändrad yrkesutövning : En kvalitativ studie om hur pedagoger anser sig ha förändrats av att starta upp en Reggio Emiliainspirerad förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Claesson; Marlén Holgersson; [2009]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Preschool; Personal development; Approach; Reggio Emilia; Förskola; Personlig utveckling; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie som baseras på fyra intervjuer med pedagoger som arbetar på en nyöppnad Reggio Emiliainspirerad förskola. Studien har ett fenomenologiskt perspektiv där människors upplevelser sätts i centrum för att kunna urskilja gemensamma drag och mönster. LÄS MER