Sökning: "stereotyper kläder"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden stereotyper kläder.

  1. 21. Form och Karaktärsdesign : Formens påverkan på hur människor uppfattar datorspelskaraktärer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Charlotta Zelander Bävholm; [2013]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; Concept Art; geometri; stereotyper; fysionomi;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftade till att undersöka om människor uppfattade karaktärers personlighet olika beroende på vilken geometrisk form som vävts in i deras design. För att ge en bakgrund till undersökningen går arbetet igenom tidigare undersökningar gällande geometriska former och känslor, ikonografisk analys av bilder på karaktärer, stereotypiska karaktärer och karaktärsdesign. LÄS MER

  2. 22. Unga mediekonsumenters uppfattning av reklam

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Sandra Meyer; Cathrine Bergström; [2012]
    Nyckelord :reklam; sex; icke sexuell; media; kvalitativa intervjuer; bilder; tilltalande; skönhetsideal; könsroller; kritiska; normen; pornografi; kvinnan; stereotyper; värderingar;

    Sammanfattning : Dagens reklam innehåller ofta bilder på attraktiva människor, klädda i avslöjande eller åtsittande kläder. Man använder sex rutinmässigt i reklam som ett kraftfullt PR-verktyg där pengar ligger som grund. Men det finns även reklam som saknar sexuellt innehåll och är neutral i sin framtoning. LÄS MER

  3. 23. Mångkulturalismens baksida : koloniala spår i musikvideor för barn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Carl-Victor Heinold; [2012]
    Nyckelord :Post colonialism; multiculturalism; power; discourse; “norm”; “the other”; Postkolonialism; mångkulturalism; makt; diskurs; ”norm”;  ”den andre”;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur musikvideor producerade för barn i åldrarna mellan 4-12 år förmedlar skillnaden mellan det som betraktas som ”norm” och ”den andre” utifrån ett postkolonialt perspektiv. Utifrån detta övergripande syfte utgår studien utifrån följande frågeställningar: På vilket sätt upprätthåller musikvideor vars målgrupp är barn från 4-12 år den koloniala distinktionen mellan de som utgör ”norm” och de som utgör ”den andre”? Hur gestaltas ”den svarte andre” och ”den orientale andre” i musikvideorna? Vilka typer av konflikter och maktförhållanden produceras i materialet, vilka intentioner tycks framställningen ha? En kvalitativ text- och tolkningsanalys har tillämpats på undersökningens material där jag använt semiotikens teckenlära som analysmetod. LÄS MER

  4. 24. Kvinnors konsumtionsvärld - en diskursanalys av magasinens modereportage

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Pamela Persson; Alexandra Appelqvist; [2010]
    Nyckelord :diskurs; identitetsskapande; postmodernism; konsumtion; modemagasin; kläder - genusaspekter; mode; Social Sciences;

    Sammanfattning : I media formuleras och produceras normer för kvinnlighet vilket bekräftar rådande värderingar i samhället gällande hur kvinnor ska se ut och bete sig. Kvinnor kategoriseras utifrån ett fåtal stereotyper som ständigt återkommer i mediernas gestaltningar. LÄS MER

  5. 25. Vem tar du på dig idag? : - En studie i ungdomars syn på kläder som kommunikationsmedel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och design

    Författare :Josefine Palmgren; Nina Bergström; Petra Norberg; [2009]
    Nyckelord :identitet; kläder; kommunikation; stereotyper; tonåringar;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate young people's vision of clothes as a means of communication. Focus lies on what message the clothing we have on sends out and how they are interpreted by our surroundings. LÄS MER