Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Medvetna val : Rosa, blått och allt däremellan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Erixon; [2023]
    Nyckelord :genus; huvudkaraktär; barnlitteratur; svenska; stereotyper; könsroller; könsuttryck; maskulint; feminint; identitetsskapande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter oberoende av deras könstillhörighet samt att aktivt verka för jämställdhet. Det är därför av stor vikt att pedagoger reflekterar över vilka normer som framställs i skolan och hur det går att arbeta för att motarbeta reproduktion av dessa. LÄS MER

  2. 2. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER

  3. 3. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Karlsson; Ludwig Strömsten; [2022]
    Nyckelord :Sports; gender; social media; Instagram; stereotypes; brand; rhetoric; visual rhetoric; Idrott; genus; sociala medier; Instagram; stereotyper; varumärke; retorik; visuell retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER

  4. 4. Flickor, pojkar och en robot : En kvalitativ läromedelsanalys av sex läseböcker för svenskämnets årskurs 1-3 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susan Kim; Cecilia Taube; [2022]
    Nyckelord :kön; genus; stereotyper; normer; läromedelsanalys; läseböcker; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur kvinnor och flickor respektive män och pojkar framställs i läseböcker inom svenskämnet för lågstadiet. De böcker som ligger till grund för detta arbete är tre böcker vardera i två läromedelsserier: ABC-klubben, utgiven av Natur & Kultur samt Robin, utgiven av Sanoma Utbildning. LÄS MER

  5. 5. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER