Sökning: "stereotyper kläder"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden stereotyper kläder.

  1. 6. Tjejer som sexobjekt : En filmanalys av sexualiseringen i Mean Girls och Clueless

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Linnéa Eriksson; Matilda Wendel; [2022]
    Nyckelord :Sexualisering; Unga kvinnor; Tonårsfilmer; Genus; Den manliga blicken; Mean Girls; Clueless; Filmanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur sexualisering av kvinnliga karaktärer tydliggörs i tonårsfilmer, mer specifikt filmerna Mean Girls och Clueless. Studien analyserar filmernas kvinnliga karaktärer utifrån fyra huvudkategorier av sexualisering; kläder, utseende, beteende och omgivning. LÄS MER

  2. 7. Genus i bilderböcker för barn : En analys av bilderböcker för barn ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Wahlsten Söderström; [2022]
    Nyckelord :book analysis; gender; picture books; pre-school; stereotypes; bilderböcker; bokanalys; förskola; genus; stereotyper;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative analysis was to research if and how gender is portrayed in picture books for children in Swedish preschools. Based on Hirdman’s gender system theory(1988, 2001) I analyzed the book characters in text and illustrations, to see if gender contracts between the sexes are visible, and what dichotomies might be challenged. LÄS MER

  3. 8. #kroppskamp : En netnografisk undersökning om kroppsaktivisters budskap på Instagram

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Gustav Johansson; [2021]
    Nyckelord :Instagram; kroppsaktivism; könsroller; induvidualisering; stereotyper;

    Sammanfattning : I takt med att sociala medier tagit en större plats i människor liv har fler ungdomar börjat måsämre över att de jämför sig med andra personer på sociala medier. Som svar till detta såönskar fler att ungdomar ska få sunda förebilder. LÄS MER

  4. 9. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Matilda Landin; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; H M; reklam; semiotisk bildanalys; kvinnlighet; femininitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER

  5. 10. Genus i bilderböcker : En genusteoretisk textanalys av tio populära bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Olsson; Caroline Grimfjord; [2021]
    Nyckelord :Children´s literature; gender; picture books; stereotypes; text analysis; Barnlitteratur; bilderböcker; genus; stereotyper; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus framställs i tio utvalda bilderböcker. Urvalet av de böcker som analyserats, skedde genom att två bibliotek tog fram information kring vilka de mest utlånade bilderböckerna år 2020 var bland barn i åldern 3–6 år, relaterat till de äldre barnen i förskolan. LÄS MER